Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
Digitaliserad idrott och hälsa - brygga eller barriär för lärare?
(2023)Samhällsutvecklingen sker konstant och nya fenomen, som digitaliseringen, har gett upphov till nya möjligheter och ställningstaganden som påverkat människans vardag. Idag sker dokumentation, kommunikation och annan ... -
#Hälsa
(2023)Dagens samhälle utvecklas för varje dag som går. En utveckling som är en central del för många ungdomars liv är sociala medier. Mycket av innehållet på dessa plattformar är både hälso- och kroppsrelaterat. Detta kan bidra ... -
Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
(2023)Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat menat att bidra till hållbara livsstilar ... -
Hur kan jag undervisa med bakbundna händer? Intergenerationell beröring inom ämnet idrott och hälsa
(2023)Fysisk kontakt mellan vuxna och barn, så kallat intergenerationell beröring, har under de senaste decennierna börjat väcka oro och problematiseras alltmer i det västerländska samhället. Framförallt diskuteras risker ... -
Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa.
(2023)Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa hör till lärarens vardag. Enligt läroplanen och skollagen är det lärarnas uppdrag att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov. Detta tillsammans med uppfattningen ... -
“Det bästa kvittot på en god lärmiljö är när alla elever deltar aktivt”. En intervjustudie av lärares strategier och metoder för att skapa en god lärmiljö
(2023)Tidigare forskning visar att idrottslärare behöver tillgodose elevers behov av trygghet, vilket kan vara avgörande för ett aktivt samt regelbundet deltagande i idrottsundervisningen. Skolinspektionen lyfter att cirka 20% ... -
Synen på vegetarisk mat i hem- och konsumentkunskap. Innehållsanalys av läroböcker
(2023)Studien utgick från den forskningsöversikt som Andersson och Petré (2022) genomförde våren 2022 och som fokuserade på attityder till vegetariska matval kopplat till grundämnet hem- och konsumentkunskap. I den senaste ... -
Språkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling
(2023)Språket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar samt främja ... -
Sambandet mellan elever och lärare - attityd till hem- och konsumentkunskap. Deskriptiv statistik av elevers attityder med kvalitativa inslag
(2023)Attityder kan förklaras utifrån olika perspektiv och inom socialpsykologin förstås det som en mental inställning. Mellan attityder och beteenden finns det samband där inställning (kognitiv process) påverkar beteendet ... -
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag. För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ... -
”Vart är era ombyteskläder?” En kvantitativ studie om elevers uppfattningar kring problematiken att byta om inför lektioner i ämnet idrott och hälsa
(2023)Idrott och hälsa är ett ämne där rörelse och fysisk aktivitet är centralt, trots det är det inte ovanligt att elever kommer till lektioner utan ombyteskläder. Bland annat beskrivs dusch och omklädningsrummen som ett ... -
Friluftsliv och utevistelse i ämnet idrott och hälsa. En forskningsöversikt av lärares och elevers attityder till friluftsliv.
(2023)Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten för ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan och den allmänna uppfattningen är att det leder till god hälsa. Men vad anser lärare och elever om friluftsliv? Syftet med denna ... -
Att undervisa i dans. En forskningsöversikt om undervisningsmetoder i dans
(2023)Dans är ett kunskapsområde inom idrott och hälsa som finns med i kursplanen för ämnet. Trots detta finns det lärare som upplever sig sakna kunskap och förmåga att undervisa inom området. Ett bristande självförtroende hos ... -
Rörelseförmågor i idrott och hälsa. En systematisk forskningsöversikt av verktyg för bedömning och betygssättning
(2023)Att bedöma rörelseförmågor på ett likvärdigt sätt ställer höga krav på dagens lärare i idrott och hälsa, både utifrån tolkningsprocessen och för att tillgodose rättvisa betyg. Syftet med de svenska styrdokumenten är att ... -
Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.
(2023)Under den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige. Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har börjat på skolor runt om i ... -
“Tävlingsmoment inom idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om tävlingsmoment inom idrott och hälsa ur ett elev- och lärarperspektiv
(2023)Tävlingsmoment inom ämnet idrott och hälsa återkommer kontinuerligt i undervisningen idag. Trots att begreppet tävlingsmoment saknas i styrdokumenten, är det en central del i ämnets historia. Det kan ha en positiv inverkan ... -
“Hur kan jag undervisa i hälsa?” En forskningsöversikt om hur lärare implementerar hälsa i undervisning i ämnet Idrott och hälsa
(2023)Hälsa är ett område som getts utrymme både globalt, genom bland annat Agenda 2030, men även nationellt då det sedan år 1994 haft en plats i den svenska läroplanen samt blivit en del av undervisningsområdena i ämnet Idrott ... -
I jakten på det ouppnåeliga. Sociala mediers påverkan på ungdomars hälsa i relation till undervisningen i idrott och hälsa
(2023)Ungdomar i dagens samhälle har ett prestationsinriktat tankesätt vilket även visas i deras syn på hälsa. En allmän uppfattning är att en hälsosam livsstil likställs med framgång och trenden visar sig även på sociala ... -
Inom boxen av tävling. En forskningsöversikt kring lärares och grundskoleelevers upplevelser av tävlingsmoment i ämnet Idrott och Hälsa
(2023)Tävlingsmomentet i undervisningen i idrott och hälsa är ett kontroversiellt debatterat ämne med rådande diskrepans lärare emellan. Trots sin avsaknad i styrdokumenten är tävlingsmoment ett framträdande fenomen som genomsyrar ... -
”Många bollar i luften”. En kvalitativ undersökning om ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelser av ämnet Idrott och hälsa
(2023)Mellan sju och nio procent av eleverna i den svenska skolan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), ADHD och Autismspektrumtillstånd beskrivs som vanligast. Skolan fungerar sällan för elever med NPF, ämnet ...