Doping och drogers plats i undervisningen
En forskningsöversikt som belyser elevers och lärares kunskaper om doping och droger samt vilka utmaningar lärare har i undervisningen om ämnet
Abstract
Alkohol, narkotika, droger och tobak är ett växande problem i samhället. Finns det
möjligheter för skolan och lärare att påverka den utvecklingen? Syftet med denna
litteraturstudie är att undersöka hur elevers kunskap om, kontakt med och inställning till
doping ser ut samt att undersöka lärares utmaningar i att integrera ämnet doping i
undervisningen. För att söka svar på frågorna har artiklar använts som relaterar till ämnet
idrott och hälsa, doping, och narkotika. Det har använts artiklar skrivna efter år 2000 för att få
en relativt nutida bild. Resultatet visar att behovet av förbättrad undervisning är stort då en
stor andel ungdomar har kommit i kontakt med doping samtidigt som deras kunskapsnivå är
låg. Utmaningen i att integrera ämnet i undervisning visade sig ligga i att ämnet inte finns
med i läroplanen och därför inte hinner prioriterats. Lärare upplevde också att deras egen
utbildning var otillräcklig för att känna sig bekväma med att undervisa om det. Studien kan
konstatera att en ökad utbildning är nödvändig men hur det ska ske är inte lika enkelt att
bestämma. För att ytterligare gynna svenska lärare skulle det vara fördelaktigt att genomföra
fler studier i Sverige, där ANDT-begreppet redan är integrerat i läroplanen.
Other description
Examensarbete 1, Idrott och hälsa, Ämneslärarprogrammet
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Clark, James
Lindberg, Jesper
Keywords
Attityder
Droger
Doping
Kunskaper
Utmaningar
Language
swe