Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
En forskningsöversikt om undervisning i friluftsliv påverkar elever i linje med Agenda 2030.
Abstract
Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar
utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat
menat att bidra till hållbara livsstilar bland elever och ett medel för att nå det är friluftsliv.
Friluftsliv är inte alltid hållbart, vilket var orsaken till denna forskningsöversikt. Syftet med
forskningsöversikten var således att undersöka hur elever påverkas av ett urval pedagogiska
metoder för friluftsliv och jämföra dem med målen för hållbar utveckling i Agenda 2030. En
litteraturöversikt genomfördes med hjälp av databassökning. Detta för att bidra med kunskap
till en lärarkår som upplever kompetensbrist både inom friluftsliv och hållbar utveckling.
Översikten visade att elever generellt upplever friluftsliv positivt och att det bidrar till elevers
lärande för hållbara livsstilar, exempelvis genom utvecklande av kvaliteter som bidrar till
ökad anställningsbarhet och respekt för naturen. I diskussionen framgick att platsresponsivt
friluftsliv var mest i linje med de tre dimensionerna för hållbar utveckling: Socialt,
ekonomiskt, och ekologiskt eftersom den metodiken hade låga resurskrav, kunde inkludera alla
och hade naturen (inte människan) i centrum. Utfallet av de pedagogiska metoderna var dock
starkt beroende av lärarens förmåga att använda naturen som en resurs för lärande. Att utbilda
lärare i friluftsliv som kan bidra till elevers kunskap i hållbar utveckling ansågs därför viktigt
för framtiden. Ur ett långsiktigt perspektiv var det dock holistiskt friluftsliv som bör bli norm
då det var närmast levnadssätten som hållbara ursprungsbefolkningar haft.
Other description
Examensarbete 1 för gymnasielärare, Ämneslärarprogrammet, Idrott och hälsa
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Gardell, Josef
Jansson, Oskar
Keywords
Agenda 2030
Friluftsliv
hållbarhet
Idrott och hälsa
Language
swe