Sambandet mellan elever och lärare - attityd till hem- och konsumentkunskap. Deskriptiv statistik av elevers attityder med kvalitativa inslag
Abstract
Attityder kan förklaras utifrån olika perspektiv och inom socialpsykologin förstås det som en mental inställning. Mellan attityder och beteenden finns det samband där inställning (kognitiv process) påverkar beteendet (kognitiv respons) i någon grad av gillande eller ogillande. I hem- och konsumentkunskap, ur ett historiskt perspektiv, har mat och matlagning varit en central del av ämnet. I kursplanen betonas tre grundpelare mat och matlagning, privatekonomi och konsumtion samt miljö som ska vävas samman till kunskap-i-handling. Trots detta är elevers förväntan på ämnet praktiska, vilket sådde ett frö till att undersöka frågan. Studiens syfte blev därmed att kartlägga elevers attityder till hem- och konsumentkunskap och vilka samband till dessa. Metoden för studien var av kvantitativ design med deskriptiv statistik som kartlagdes med hjälp av digitala enkäter. Resultatet redovisade att elever har en positiv attityd till hem- och konsumentkunskap dels för att de uppskattar praktiska moment dels läraren. Övervägande del av eleverna uppgav att deras attityd till ämnet påverkas av vilken lärare de har. Ett samband mellan elevers attityd till ämnet och motivation visade ett signifikant värde, p<0,01** (chi-två-test). En slutsats är att elever som har positiv attityd är i hög grad mer motiverade till ämnet, något som läraren bör tillgodose i undervisningen.
Other description
Examensarbete 2 (L9HK2A) vid Ämneslärarprogrammet åk 7–9, Hem-och konsumentkunskap, svenska som andraspråk och religion.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Ercik, Elif
Hallgren, Linnea
Keywords
attityder
elever
enkät
hem- och konsumentkunskap
Language
swe