Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.
Abstract
Under den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige.
Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har
börjat på skolor runt om i Sverige. Nyanlända elever har svårare att ta plats i
idrottsundervisningen och presterar sämre jämfört med elever som har svensk bakgrund. Denna
forskningsöversikt kommer att behandla frågan om hur nyanlända elever uppfattar sin egen
idrottsundervisning samt vad lärarens erfarenheter är av att undervisa nyanlända elever. Syftet
med forskningsöversikten är att undersöka hur upplevelser, erfarenheter och dess tillhörande
möjligheter/utmaningar är för nyanlända elever och deras lärare i ämnet idrott och hälsa.
Totalt använde vi tio artiklar som vi systematiskt granskade som var relevanta för vår
forskningsöversikt. Studien visar att det finns brister på utbildning för lärare att undervisa
nyanlända elever. Språket var även en barriär i de tillfällen man var tvungen att kommunicera med
varandra, tyckte många nyanlända elever. Jämfört med deras tidigare skolor i deras hemländer så
visade det att de nyanlända eleverna kände att Sverige var ett land som gav fler långsiktiga
fördelar när det gällde idrottsundervisningen.
Other description
Examensarbete 1, Idrott och hälsa (L9ID2G), Ämneslärarprogrammet.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Armel Yamuremye, Isaac
Al-Abas, Yasser
Wrele, Andreas
Keywords
Elevernas uppfattningar
Idrott och hälsa
Lärarens erfarenhet
Nyanlända elever
Language
swe