Search
Now showing items 1-10 of 28
Hem- och konsumentkunskapslärares uppfathingar om
(2011-02-28)
Begreppet hälsa kan beskrivas som ett tillstånd eller en process, men även som ett resultat, mål eller medel.
Enligt WHO (1948) finns det tre aspekter av hälsa; den fysiska, psykiska och mentala hälsan. Dessa är de
mest ...
Lärare talar om resurshushållning i hem- och konsumentkunskap
(2011-02-28)
I dagen samhälle är de allra flesta medvetna om att det måste till en förändring av vårt beteende för att hejda den alltmer negativa miljöpåverkan på vår jord. I skolan har hem- och konsumentkunskapsämnet en stor funktion ...
Slöjd med perspektiv på historia
(2013-08-20)
Problem, syfte och frågeställningar
I Lgr11 kan följande citat läsas:
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och ...
Idrottsämnet i Sverige och USA
(2013-10-11)
De idrottsdidaktiska frågorna vad, hur och varför är något tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhålla sig till krävs det att verksamma lärare i idrott och hälsa reviderar svaren på de ...
Det är klart det går, men det är svårt
(2014-06-26)
I Sverige har vi idag en skola för alla där alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. En
utbildning som ska anpassas efter varje barns förutsättningar oavsett funktionsförmåga
(Skolverket, 2011, s.7). I ämnet ...
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.
(2020)
Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga
drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om
riskerna som finns med simundervisning, men också kunna ...
Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
(2020)
Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt
att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp
i undervisningen. Samtidigt är ...
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en ...
Inom boxen av tävling. En forskningsöversikt kring lärares och grundskoleelevers upplevelser av tävlingsmoment i ämnet Idrott och Hälsa
(2023)
Tävlingsmomentet i undervisningen i idrott och hälsa är ett kontroversiellt debatterat ämne med rådande diskrepans lärare emellan. Trots sin avsaknad i styrdokumenten är tävlingsmoment ett framträdande fenomen som genomsyrar ...