Search
Now showing items 1-10 of 56
Med vänlig hälsa
(2014-06-26)
Syftet med denna studie är att belysa gymnasielärares syn på begreppet hälsa och hur de definierar hälsobegreppet inom ämnet idrott och hälsa. Vidare är syftet att undersöka på vilket sätt dessa lärare beskriver att de ...
Simundervisning genom grupparbete En pedagogisk innovation där elever leder grupparbete
(2018-07-23)
Trots skolans viktiga roll gällande samhällsmedborgares simkunnighet, är simundervisningen som lagts på skolans ämne Idrott och hälsa (Idh) ett dilemma. Simundervisningen är ett av skolans utmaningar då den både utgör en ...
Autonomistödjande interventioner i idrottsundervisning - En systematisk översikt
(2015-11-24)
Då fysisk aktivitet och motivation avtar i tidig ålder är det viktigt att skolan försöker
motverka detta. En viktig faktor för att detta ska uppnås blir lärarens beteende och interaktion
gentemot eleverna. Därför blir ...
Förstår eleverna vad de ska kunna?
(2013-08-30)
En vanlig syn bland allmänheten är att Idrott och hälsa är ett ämne där elever ska röra på sig och ha kul. När det handlar om att eleverna ska lära sig något handlar det i de flesta fall om formaliserade lekar och spel. ...
Idrottsämnet i Sverige och USA
(2013-10-11)
De idrottsdidaktiska frågorna vad, hur och varför är något tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhålla sig till krävs det att verksamma lärare i idrott och hälsa reviderar svaren på de ...
Idrott och hälsa i förändring - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att införandet av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsa
(2015-08-10)
Syftet i föreliggande studie är att studera hur implementeringen av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsas innehåll samt vilka konsekvenser det fått för lärarens roll i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats och ...
Lärares uppfattningar om svårigheter med rättvis bedömning
(2013-08-28)
Det råder en viss komplexitet i ämnet idrott och hälsa gällande betyg och bedömning. Lärare tycks ha olika synsätt på vilka mål och vilka kunskaper som är viktiga att använda för att grunda ett betyg. Vårt syfte är att ...
Faktorer som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet - en litteraturstudie
(2015-08-10)
Fysisk aktivitet är grundläggande för människors välbefinnande. Ämnet idrott och hälsa ska erbjuda elever kunskap och positiva upplevelser av fysisk aktivitet i syfte att skapa förutsätt-ningar till ett fortsatt hälsosamt ...
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)
Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i
många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till
folkhälsan världen över är något som ständigt ...