• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling

Abstract
Språket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar samt främja elevernas lärande och kunskapsutveckling. Språket eleverna möter i skolundervisningen skiljer sig däremot från det språk som de möter i vardagen. Syftet med studien var att identifiera vilka kunskaper hem- och konsumentkunskapslärare har gällande de tre centrala begreppen flerspråkighet, ämnesspråk och translanguaging som beskriver kunskapsutveckling i ämnesundervisningen samt hur lärarna främjar de flerspråkiga elevernas lärandeprocesser i klassrummet. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare i årskurs 6–9. Resultatet visar att informanterna hade liknande kunskaper gällande begreppen flerspråkighet och ämnesspråk medan det tredje och sista begreppet translanguaging hade de inga kunskaper om alls. Informanterna förmedlar även i intervjuerna att det finns språkliga svårigheter för flerspråkiga elever i ämnesundervisningen och att de tillämpar olika strategier för att främja elevernas kunskapsutveckling. En av de strategier som informanterna använder i sin undervisning var begreppet translanguaging som de inte hade någon kunskap eller tidigare hade hört talas om.
Other description
Examensarbete 2 (L9HK2A), Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap & svenska som andraspråk
URI
https://hdl.handle.net/2077/77394
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (831.0Kb)
Date
2023
Author
Olsson, Linnéa
Keywords
flerspråkighet
kunskapsutveckling
translanguaging
ämnesspråk
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV