Språkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling
Abstract
Språket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och
utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs
behov och förutsättningar samt främja elevernas lärande och kunskapsutveckling. Språket
eleverna möter i skolundervisningen skiljer sig däremot från det språk som de möter i vardagen.
Syftet med studien var att identifiera vilka kunskaper hem- och konsumentkunskapslärare har
gällande de tre centrala begreppen flerspråkighet, ämnesspråk och translanguaging som
beskriver kunskapsutveckling i ämnesundervisningen samt hur lärarna främjar de flerspråkiga
elevernas lärandeprocesser i klassrummet. Studien genomfördes genom semistrukturerade
intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare i årskurs 6–9. Resultatet visar att
informanterna hade liknande kunskaper gällande begreppen flerspråkighet och ämnesspråk
medan det tredje och sista begreppet translanguaging hade de inga kunskaper om alls.
Informanterna förmedlar även i intervjuerna att det finns språkliga svårigheter för flerspråkiga
elever i ämnesundervisningen och att de tillämpar olika strategier för att främja elevernas
kunskapsutveckling. En av de strategier som informanterna använder i sin undervisning var
begreppet translanguaging som de inte hade någon kunskap eller tidigare hade hört talas om.
Other description
Examensarbete 2 (L9HK2A), Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap &
svenska som andraspråk
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Olsson, Linnéa
Keywords
flerspråkighet
kunskapsutveckling
translanguaging
ämnesspråk
Language
swe