• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaliserad idrott och hälsa - brygga eller barriär för lärare?

Abstract
Samhällsutvecklingen sker konstant och nya fenomen, som digitaliseringen, har gett upphov till nya möjligheter och ställningstaganden som påverkat människans vardag. Idag sker dokumentation, kommunikation och annan administration digitalt världen över; något som har underlättat arbetsprocesser för många yrkesutövningar. I och med skolans digitalisering har läraryrket förändrats för att optimera undervisningen med dessa nya möjligheter. Digital kompetens har därför blivit ett grundläggande behov bland både lärare som elever. Lärare i teoretiska skolämnen kan utan större reflektion applicera digitala hjälpmedel för att nå ut med texter, presentationer och dylikt. I idrott och hälsa råder en oklarhet hos verksamma lärare till digitala verktygs roll. Syftet med forskningsöversikten var att sammanställa lärares uppfattning och erfarenhet av arbete med digitala verktyg i ämnet idrott och hälsa. Vidare skulle forskningsöversikten identifiera faktorer som påverkar implementeringen av digitala verktyg i undervisningen. Utifrån frågeställningarna visade forskningsresultaten att lärares erfarenhet av arbete med digitala verktyg är en komplex bild med blandade åsikter. Generellt taget indikerar forskningen att lärare ställer sig positiva till en teknologi-integrerad undervisning men att det finns negativa faktorer - både inre och yttre - som påverkar förutsättningarna, vilka är viktiga att ta i beaktning för att få en lyckad sådan. Resultatet visade att lärares egna attityder och inställningar till teknologi var en orsakande faktor till huruvida digitala verktyg implementeras eller inte. De främsta barriärerna till en teknologi-integrerad undervisning som lyftes fram var brist på resurser och stöd samt låg digital kompetens.
Other description
Examensarbete 1 för gymnasielärare, Ämneslärarprogrammet, Idrott och hälsa
URI
https://hdl.handle.net/2077/79213
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (1.014Mb)
Date
2023
Author
Bolinder, August
Månsson, Gustav
Pettersson, Evelina
Keywords
Digitalisering
lärarperspektiv
IKT
attityder
TPACK
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV