“Tävlingsmoment inom idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om tävlingsmoment inom idrott och hälsa ur ett elev- och lärarperspektiv
Abstract
Tävlingsmoment inom ämnet idrott och hälsa återkommer kontinuerligt i undervisningen
idag. Trots att begreppet tävlingsmoment saknas i styrdokumenten, är det en central del i
ämnets historia. Det kan ha en positiv inverkan på elevernas fysiska aktivitet och motoriska
färdigheter samtidigt som de kan ge upphov till känslor av osäkerhet och skam. Det finns
brist på tydliga inlärningsmål gällande tävlingsmoment och en ökad risk att elevernas
uppmärksamhet riktas mot att vinna snarare än att inhämta kunskap. Vår forskningsöversikt
syftade till att ta reda på vad lärare, lärarstudenter och elever hade för upplevelse av
tävlingsmoment inom ämnet idrott och hälsa. Metoden som användes var en systematisk
datainsamling genom databasen ERIC som genererade i sju vetenskapliga artiklar och
ytterligare en artikel genom kedjesökning. Artiklarna granskades och sammanställdes i en
systematisk forskningsöversikt. Resultatet var utformat efter två frågeställningar för att
sammanställa vad lärare, lärarstudenter och elever hade för relation till tävlingsmoment.
Resultatet visade att tidigare erfarenheter av tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa
påverkade attityder och uppfattningar av såväl elever, lärare och lärarstudenter. De elever med
en atletisk bakgrund hade en mer positiv syn på tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa
medan de elever som inte hade någon atletisk bakgrund hade en mer negativ syn på
tävlingsmoment. Vidare framgick det att majoriteten av lärare och lärarstudenter ansåg att
tävlingsmoment var något nödvändigt. I undervisningen användes tävlingsmoment genom
modifiering om det främjade motivation, färdighet, samarbete och fair play. Resultatet visade
även att en minoritet av lärare och lärarstudenter ansåg att det fanns hinder för
implementering av tävlingsmoment. Sådana hinder var brist på skicklighet, varierande
kompetens- och utvecklingsnivåer eller att eleverna inte var redo för tävlingsmoment.
Other description
Examensarbete 1, Idrott och hälsa (L9ID2G) Ämneslärarprogrammet.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Konjevic, Emelie
Krokström, Tilda
Keywords
elev- och lärarperspektiv
idrott och hälsa
tävlingsmoment
Language
swe