Att undervisa i dans. En forskningsöversikt om undervisningsmetoder i dans
Abstract
Dans är ett kunskapsområde inom idrott och hälsa som finns med i kursplanen för ämnet.
Trots detta finns det lärare som upplever sig sakna kunskap och förmåga att undervisa inom
området. Ett bristande självförtroende hos lärare kan leda till att dans förekommer i mindre
utsträckning i undervisningen, vilket i sin tur påverkar elevernas kunskaper i dans. Med
kunskap om de olika undervisningsmetoderna och en vetskap om hur de kännetecknas kan
lärares upplevda brist på kompetens möjligen avhjälpas. Denna forskningsöversikt syftar till
att öka kunskapen om olika undervisningsmetoder i dans. Litteraturstudien följer arbetssättet
för en systematisk forskningsöversikt. Detta resulterade i en analys av tio artiklar
vetenskapliga artiklar publicerade på olika databaser. Resultatet visar att de
undervisningsmetoder som förekommer i dans antingen är lärarcentrerade eller
elevcentrerade. Den lärarcentrerade undervisningsmetoden kännetecknas av att lärare leder
aktiviteten och ger eleverna möjlighet att reproducera och repetera de rörelser som förevisats.
Rollen som instruktör ställer krav på lärares kunskap i dans och förmåga att se vilken nivå
eleverna ligger på för att utforma undervisningen därefter. I det elevcentrerade
undervisningsmetoden får eleverna möjlighet att utifrån en given uppgift använda sina egna
erfarenheter, känslor och kreativitet till att skapa danser och rörelser. Metoden kräver en tillit
till elevernas förmåga att söka lösningar på läruppgifter i dans på egen hand. Läraren stöttar
eleverna i deras arbete med öppna frågor och feedback. En slutsats är att två
undervisningsmetoder dominerar dansundervisningen i ämnet idrott och hälsa och beroende
på syftet med undervisningen påverkas lärares val av undervisningsmetod och utförande.
Other description
Examensarbete 1, Idrott och hälsa (L9ID2G), Ämneslärarprogrammet.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Andersson, Ludvig
Wennerström, Melker
Keywords
dans
didaktik
idrott och hälsa
undervisningsmetoder
Language
swe