Recent Submissions

  • ”Peta inte i min mat!” 

    Mossberg, Ines; Sördal, Ellen (2024-05)
    Kostvanorna hos den svenska befolkningen är en av de största faktorerna till ohälsa. Hem- och konsumentkunskap har som mål att utbilda elever om kost, näring och hälsa. Därför behöver lärare förstå hur olika faktorer ...
  • Skärmtid och naturvistelse 

    Bäckström, Lukas; Kaloczy, Josef (2024-11)
    Det är väl dokumenterat att många ungdomar har hög skärmtid i dagens samhälle. Syftet med denna litteraturöversikt är att öka kunskapen om på vilka sätt skärmtid och naturvistelse påverkar ungas psykiska hälsa. Genom en ...
  • Ombytt och klar 

    Ekholm, Denniz; Hallqvist, Joakim (2024-11)
    Syftet med litteraturöversikten är att undersöka elevers och lärares upplevelser och uppfattningar kring omklädning och omklädningsrum, i samband med lektioner i idrott och hälsa. Denna studie tillhandahåller en ...
  • Koll på boll 

    Engdahl, Daniel; Larsson, Olle (2024-11)
    Det har visat sig att bollspel utgör en stor del av dagens undervisning i ämnet idrott och hälsa. Skolverket och Skolinspektion har riktat kritik mot att förekomsten av bollspel i undervisningen sker på bekostnad av andra ...
  • Betygskriterier i praktiken 

    Andersson, Ludvig; Norberg, Charlotta (2024-11)
    Tidigare forskning pekar på att bedömningen i idrott och hälsa i Sverige är bristfällig utifrån validitets- och reliabilitetaspekter. Det vill säga att lärare bedömer faktorer som enligt styrdokumenten inte ska bedömas ...
  • Undervisningsmetoder i och efter en tid av pandemi 

    Martinell, Ina; Revelj, Emilia (2024-11)
    När Covid-19-pandemin utbröt uppstod en förändring i hela samhället. Covid-19 var ett virus som spred sig över hela världen och som gjorde att olika åtgärder behövdes utföras. Skolan var ett område som påverkades av ...
  • Kompetensutveckling för lärare inom idrott och hälsa 

    Arvidsson, Isabell; Möller, Linn (2024-11)
    Att vara lärare i idrott och hälsa innebär en rad olika utmaningar i att hantera varierande situationer och konstellationer av elevgrupper. Dessa utmaningar kräver i sin tur att idrottslärare är utrustade med tillräckliga ...
  • Elevers attityd till friluftsliv i ämnet idrott och hälsa 

    Lundborg, Malin (2024)
    Studier från andra länder visar att elever är positiva till friluftsliv. Syftet med studien är att ta reda på vilken attityd de svenska eleverna har till friluftsliv i idrott och hälsa undervisningen och vad det finns ...
  • Att främja fysisk aktivitet 

    Hallqvist, Iris; Rosberg, Viktoria (2024)
    Barn och ungas syn på fysisk aktivitet har genomgått en förändring. Från att fokus har legat på en kollektiv träning i form av föreningsidrott har fokus nu skiftat mot mer individuella träningsformer. På grund av detta ...
  • Friluftsliv i grundskolan 

    Rahimi, Ali; Svensson, Emil (2024)
    Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten i ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan, men vilka förutsättningar finns det för undervisningen och vilka attityder har lärarna till friluftsliv? Syftet med denna ...
  • Kom igen, det blir kul! 

    Hedén, John (2024)
    Motivation är en drivkraft som har en central roll i relation till vår prestation och vårt välmående (Ryan & Deci, 2017). Allt det positiva som lärare i idrott och hälsa vill förmedla till sina elever påverkas av elevers ...
  • Gymnasieelevers E-hälsolitteracitet 

    Sjöstedt, Simon (2024)
    Det här arbetet handlar om kritiskt tänkande och hur det realiseras och praktiseras hos gymnasieelever. Fokusområdet är sociala medier och den information om kost, träning och hälsa som elever möter där. Syftet med studien ...
  • Elevers attityder till hinder i omklädningsrummet 

    Kronström, Samuel (2024)
    Idrott och hälsa är ett ämne där upplevelser skiljer sig mellan elever. Trots att det är ett av skolans mest populära ämne är det samtidigt ett ämne där många upplever oro. En av anledningarna till detta är att ...
  • TÄVLINGSMOMENT I ÄMNET IDROTT & HÄLSA 

    Fjellström, Elin; Klingvall, Anton (2024)
    Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur högstadieelever förhåller sig till tävlingsmoment i ämnet Idrott och hälsa. Genom en kvantitativ undersökning med 264 deltagare i åldrarna 13–15 år har studien kartlagt ...
  • “DET FINNS JU ELEVER SOM BLIR VÄLDIGT DRIVNA AV ATT TÄVLA” 

    Konjevic, Emelie; Krokström, Tilda; Rosing, Rosita (2024)
    Dagens barn och ungdomar rör på sig för lite i dagens samhälle i förhållande till de rekommendationer som ges. I ämnet Idrott och hälsa finns det elever som väljer att inte delta i undervisningen om det innehåller ...
  • Vad kan den som utför en komplex rörelse? 

    Karlström, Isabelle; Sjökvist, Sara (2024)
    Bedömningspraktiken inom ämnet idrott och hälsa kräver att läraren skapar förutsättningar för lärande samt möjliggör en så rättvis och likvärdig bedömning som möjligt. Därtill behöver läraren kunna motivera sina underlag, ...
  • Ämneskunskap och ämnesdidaktisk kompetens 

    Berggren, Philip; Hedin, Ludwig; Nogueira, Christoffer (2024)
    Skolinspektionens granskning visar att finns det brister i undervisningen i idrott och hälsa. För att utveckla undervisningen behövs lärare med goda kompetenser. Syfte med studien är att utforska lärarkompetenser i idrott ...
  • Att undervisa nyanlända elever i Idrott och hälsa 

    Al-Abas, Yasser; Armel Yamuremye, Isaac; Wrele, Andreas (2024)
    Till följd av flera globala konflikter under 2000-talet har Sverige varit mottagarland för en större del flyktingar. Denna situation har medfört att det svenska utbildningssystemet har ställts inför utmaningen att integrera ...
  • “Ja, men det är ju väldigt viktigt att vara utomhus.” 

    Gustafsson, Niklas (2024)
    Syftet med studien är att undersöka friluftsliv utifrån ett elevperspektiv, genom att använda Theory of Planned Behaviour i termer av attityder, normer och upplevd egen kompetens. Friluftsliv infördes i den svenska skolan ...
  • Bakom kulisserna i dansklassrummet 

    Andersson, Ludvig; Wennerström, Melker (2024)
    Dansundervisning i idrott och hälsa bedrivs på olika sätt och i varierande utsträckning. Det är ett kunskapsområde som en del lärare upplever osäkerhet kring att undervisa i. Möjligen kan denna osäkerhet dämpas om lärarna ...

View more