Examensarbeten ämneslärarstudenter
Browse by
Recent Submissions
-
“För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning
(2023)Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat, men forskning visar att det ... -
Hem och konsumentkunskap för en hållbar framtid
(2023)Hållbar utveckling är att nuvarande generationer ska kunna tillgodose sina behov utan att riskera framtida generationers möjligheter att kunna uppfylla sina behov. Den svenska skolan genomsyras av hållbar utveckling genom ... -
Hem- och konsumentkunskapsundervisning i ett flerspråkigt klassrum. En forskningsöversikt med utgångspunkt i andraspråksperspektiv
(2023)Ges andraspråkselever en likvärdig utbildning i hem- och konsumentkunskapssalarna? Då vi har en stor andel flerspråkiga elever i grundskolan så kommer HKK-läraren möta många av dem. Vilka strategier och faktorer används i ... -
Influerad. Konsumtionskulturens inverkan på ungdomars mående och kamratrelationer
(2023)Ungdomars vardag innebär en ständig påverkan från kamrater i skolan och sociala plattformar på nätet, där konsumtionskulturen är ständigt närvarande och en viktig bidragande orsak till identitetsskapandet hos ungdomar. ... -
Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap för språkutveckling och lärande
(2023)Det globaliserade samhället ställer krav på förändringar i undervisningen för att skapa en likvärdig skola. Flerspråkiga elever har kulturella bakgrunder och språkliga resurser som bör tas till vara på i skolan för att ... -
Lever vi som vi lär? En forskningsöversikt om jämställdhet och sexism i skolan
(2023)En grundpelare inom den svenska skolan är att den ska vara jämlik och jämställd för alla. Tidigare forskning visar att jämställdhetsarbetet fortfarande har en lång väg att gå. Syftet med forskningsöversikten är att visa ... -
Hem- och konsumentkunskap. En frontlinje för etableringen av jämställda hushåll
(2023)Ämnet hem- och konsumentkunskap är i frontlinjen för att medvetandegöra elever på den genusordning som råder i samhället och i hemmen. Ämnet har gått från att skola husmödrar till att ge elever en grund i hälsa, ekonomi ... -
Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa
(2021)I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett ... -
Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
(2021)Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST, inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters uppfattningar, inställningar och intentioner ... -
Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
(2023)Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är ... -
Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
(2023)Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom idrott och hälsa undervisningen för ... -
Motivation – nyckeln till ett aktivt deltagande? En kvalitativ studie om motivation inom skolämnet Idrott och hälsa
(2023)Idrott och hälsa är idag ett ämne som har stor variation i antalet deltagande elever. Flertalet elever väljer av olika anledningar att inte delta i ämnet, vilket kan anses vara problematiskt ur flera synpunkter. Åtskilliga ... -
Ungdomars föreställningar kring frukt och grönsaker, samt deras syn på ämnet hem- och konsumentkunskaps betydelse för frukt och grönsakskonsumtion
(2023)Mat och näring är en viktig del av en bra hälsa, hälsosam mat bidrar till en god hälsa och välbefinnande. En hälsosam kost rik på frukt och grönsaker kan hjälpa till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. I ämnet ... -
Ungdomars upplevelser av hälsa på sociala medier. Har hem- och konsumentkunskap en möjlighet att hjälpa?
(2023)Sociala medier växer konstant och antalet användare ökar hela tiden. Vad unga gör på sociala medier är svårt att kontrollera vilket gör att skolan behöver stötta ungdomar i hanteringen av innehåll på sociala medier. Ungdomars ... -
Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning
(2023)Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en ... -
Hälsobudskap i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ innehållsanalys av läroböcker mellan 1962 och 2011
(2023)Hem- och konsumentkunskap är ett ämne som varit obligatoriskt för alla elever i svenska skolan sedan 1962. En stor del av undervisningen behandlar mat och levnadsvanors påverkan på hälsan. Forskning har visat att levnadsvanor ... -
Att bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskap
(2023)Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och ger det dess ... -
Färre än 10 likes = ? En forskningsöversikt om sociala mediers påverkan på kroppsideal och undervisning bland ungdomar.
(2022)Idrott och hälsa är ämnet som skolungdomar har mest extrema åsikter om. Antingen finner många att det är det roligaste och mest givande ämnet som skolan erbjuder, eller så är det raka motsatsen. Mycket av de negativa ... -
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt ... -
Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
(2022)Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader mellan elevers negativa ...