Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa.
En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av undervisningen i Idrott och hälsa med elever som har ADHD.
Abstract
Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa hör till lärarens vardag. Enligt
läroplanen och skollagen är det lärarnas uppdrag att anpassa undervisningen utifrån elevernas
behov. Detta tillsammans med uppfattningen att lärare vill öka sin kunskap om att undervisa
dessa elever har bidragit till att detta examensarbete genomförts. Syftet med studien var att
undersöka lärares val av extra anpassningar i undervisningen av elever med ADHD i ämnet
idrott och hälsa samt lärarnas upplevda trygghet i undervisningen med dessa elever. Genom en
kvalitativ analys av de sex intervjuer som genomfördes framkommer det att lärarna vill ha en
tydlig struktur för uppstart och avslutning av sina lektioner. Denna allmänna anpassning
balanseras tillsammans genom individuella anpassningar utifrån elevens behov. Lärarna
upplever att det är det individuella samtalet med respektive elev som bidrar till framgångsrika
anpassningar. Det lärarna främst efterfrågar för att öka sin trygghet i undervisningen i ämnet
Idrott och hälsa med elever som har diagnosen ADHD var mer utbildning om diagnoser, mer
tid till att diskutera elevernas behov med sina kollegor samt handfasta tips på vilka anpassningar
som kan genomföras inom ämnet.
Other description
Examensarbete 2 (L9ID2A), Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa,
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Lidén, Marcus
Keywords
ADHD
lärare i Idrott och hälsa
extra anpassningar
Self-Efficacy
Language
swe