Search
Now showing items 1-10 of 10
Sambandet mellan elever och lärare - attityd till hem- och konsumentkunskap. Deskriptiv statistik av elevers attityder med kvalitativa inslag
(2023)
Attityder kan förklaras utifrån olika perspektiv och inom socialpsykologin förstås det som en mental inställning. Mellan attityder och beteenden finns det samband där inställning (kognitiv process) påverkar beteendet ...
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)
När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning.
Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att
beskriva gymnasieelevers upplevelser ...
Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
(2020)
Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt
att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp
i undervisningen. Samtidigt är ...
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en ...
Tävlingsmoment i skolämnet Idrott och hälsa, hiss eller diss? En forskningsöversikt om hur tävlingsmoment uppfattas och används inom undervisningen.
(2020)
En stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av
tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är
en ständig vattendelare bland både lärare och ...
Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
(2020)
Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till
distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning ...
”Vart är era ombyteskläder?” En kvantitativ studie om elevers uppfattningar kring problematiken att byta om inför lektioner i ämnet idrott och hälsa
(2023)
Idrott och hälsa är ett ämne där rörelse och fysisk aktivitet är centralt, trots det är det inte
ovanligt att elever kommer till lektioner utan ombyteskläder. Bland annat beskrivs dusch och
omklädningsrummen som ett ...
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism
i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa
diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ...
Vinnare eller förlorare? En forskningsöversikt av tävling i skolämnet idrott
(2023)
Tävlingsaktiviteter har under en tid varit något som debatterats häftigt. Skolinspektionen
har tagit en kritisk ståndpunkt till användning av dessa i skolkontext. Vilka uppfattningar
finns kring dessa bland skolans övriga ...
Elevers attityd till friluftsliv i ämnet idrott och hälsa
(2024)
Studier från andra länder visar att elever är positiva till friluftsliv. Syftet med studien är att ta
reda på vilken attityd de svenska eleverna har till friluftsliv i idrott och hälsa undervisningen
och vad det finns ...