Search
Now showing items 1-10 of 26
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)
Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i
många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till
folkhälsan världen över är något som ständigt ...
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska ...
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)
I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning
påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring
kroppsideal har det visats att ...
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)
När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning.
Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att
beskriva gymnasieelevers upplevelser ...
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas
liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt
forskningsperspektiv, dock finns ...
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en ...
Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
(2022)
Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa
undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där
läraren är i centrum, undervisningen ...
Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2022)
Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika
kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan
läraren ha en negativ inverkan på elevernas ...
“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.
(2022)
Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare
kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta
bidrar till större belastning hos lärare ...