Search
Now showing items 1-10 of 23
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.
(2020)
Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga
drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om
riskerna som finns med simundervisning, men också kunna ...
Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
(2020)
Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt
att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp
i undervisningen. Samtidigt är ...
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en ...
Inom boxen av tävling. En forskningsöversikt kring lärares och grundskoleelevers upplevelser av tävlingsmoment i ämnet Idrott och Hälsa
(2023)
Tävlingsmomentet i undervisningen i idrott och hälsa är ett kontroversiellt debatterat ämne med rådande diskrepans lärare emellan. Trots sin avsaknad i styrdokumenten är tävlingsmoment ett framträdande fenomen som genomsyrar ...
Tävlingsmoment i skolämnet Idrott och hälsa, hiss eller diss? En forskningsöversikt om hur tävlingsmoment uppfattas och används inom undervisningen.
(2020)
En stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av
tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är
en ständig vattendelare bland både lärare och ...
Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
(2021)
Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST,
inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters
uppfattningar, inställningar och intentioner ...
Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
(2020)
Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till
distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning ...
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism
i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa
diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ...
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och
klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just
vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ...