Search
Now showing items 1-9 of 9
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska ...
Rörelseförmågor i idrott och hälsa. En systematisk forskningsöversikt av verktyg för bedömning och betygssättning
(2023)
Att bedöma rörelseförmågor på ett likvärdigt sätt ställer höga krav på dagens lärare i idrott
och hälsa, både utifrån tolkningsprocessen och för att tillgodose rättvisa betyg. Syftet med de
svenska styrdokumenten är att ...
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)
Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det
funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den
funnits ute ...
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)
Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag.
För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika
betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ...
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)
Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ...
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)
Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska
fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att
friluftsliv åsidosätts till förmån ...
Att bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskap
(2023)
Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som
en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och
ger det dess ...
Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
(2023)
Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en
självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom
idrott och hälsa undervisningen för ...
Läroplansvaliditet i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ studie om hur lärare synliggör kopplingen mellan styrdokument och undervisningspraktiker.
(2019)
Skolans uppdrag sedan 1962 är att lära barn och ungdomar om det svenska samhällets demokratiska grund. I skolan idag är bedömning en stor del av den pedagogiska verksamheten och denna ska ha sin grund i kursplan, planering ...