Search
Now showing items 1-6 of 6
”Då fastnar det mer i huvudet!” En fallstudie om undervisningspraktiker i skolämnet hem- och konsumentkunskap.
(2018)
Ämnet hem- och konsumentkunskap ska lära ut många stora saker på lite tid. För att klara av det krävs en god planering och effektiva undervisningspraktiker. Den här studien ämnar kartlägga undervisningspraktiker i hem- och ...
Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.
(2018)
Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att
det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning.
Tidigare forskning inom ämnet visar att ...
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa
(2018)
Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska
nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana
begränsningar ska delta i den ordinarie ...
Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.
(2018)
Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras
kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias
bild av kroppsideal påverkar barn och ...
“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2018)
Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och
ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet
idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ...
”Det mesta är ju jättebra”. Hem- och konsumentkunskapslärares åsikter om food literacy i undervisningen.
(2018)
Food literacy utvecklades i Australien för att öka kunskapen till mat och därmed minska den ohälsosamma livsstilen. Begreppet innehåller tre perspektiv: kunskaper, färdigheter och förmågor och under dessa tre perspektiv ...