Search
Now showing items 1-10 of 48
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)
Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process ...
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)
Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i
många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till
folkhälsan världen över är något som ständigt ...
Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
(2023)
Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är ...
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska ...
Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.
(2023)
Under den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige.
Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har
börjat på skolor runt om i ...
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)
I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning
påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring
kroppsideal har det visats att ...
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)
När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning.
Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att
beskriva gymnasieelevers upplevelser ...
Motivation – nyckeln till ett aktivt deltagande? En kvalitativ studie om motivation inom skolämnet Idrott och hälsa
(2023)
Idrott och hälsa är idag ett ämne som har stor variation i antalet deltagande elever. Flertalet elever väljer av olika anledningar att inte delta i ämnet, vilket kan anses vara problematiskt ur flera synpunkter. Åtskilliga ...
Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.
(2020)
Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga
drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om
riskerna som finns med simundervisning, men också kunna ...
På elevernas planhalva. En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa.
(2019)
I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till
hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av
kön. Ytterst lite ...