Search
Now showing items 1-10 of 10
Att undervisa i dans. En forskningsöversikt om undervisningsmetoder i dans
(2023)
Dans är ett kunskapsområde inom idrott och hälsa som finns med i kursplanen för ämnet.
Trots detta finns det lärare som upplever sig sakna kunskap och förmåga att undervisa inom
området. Ett bristande självförtroende hos ...
“Tävlingsmoment inom idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om tävlingsmoment inom idrott och hälsa ur ett elev- och lärarperspektiv
(2023)
Tävlingsmoment inom ämnet idrott och hälsa återkommer kontinuerligt i undervisningen
idag. Trots att begreppet tävlingsmoment saknas i styrdokumenten, är det en central del i
ämnets historia. Det kan ha en positiv inverkan ...
”Vart är era ombyteskläder?” En kvantitativ studie om elevers uppfattningar kring problematiken att byta om inför lektioner i ämnet idrott och hälsa
(2023)
Idrott och hälsa är ett ämne där rörelse och fysisk aktivitet är centralt, trots det är det inte
ovanligt att elever kommer till lektioner utan ombyteskläder. Bland annat beskrivs dusch och
omklädningsrummen som ett ...
“Det bästa kvittot på en god lärmiljö är när alla elever deltar aktivt”. En intervjustudie av lärares strategier och metoder för att skapa en god lärmiljö
(2023)
Tidigare forskning visar att idrottslärare behöver tillgodose elevers behov av trygghet, vilket
kan vara avgörande för ett aktivt samt regelbundet deltagande i idrottsundervisningen.
Skolinspektionen lyfter att cirka 20% ...
Hälsoundervisningen i stort och smått
(2023)
Idrott och hälsa har länge inkluderat både praktiskt och teoretiskt kunnande. Sedan 1994 har
ämnet explicit uttryckts inkludera en tydligare hälsoundervisning. I flertalet undersökningar har
det konstaterats att verkligheten ...
Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
(2023)
Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en
självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom
idrott och hälsa undervisningen för ...
Bakom kulisserna i dansklassrummet
(2024)
Dansundervisning i idrott och hälsa bedrivs på olika sätt och i varierande utsträckning. Det är
ett kunskapsområde som en del lärare upplever osäkerhet kring att undervisa i. Möjligen kan
denna osäkerhet dämpas om lärarna ...
Undervisning av kroppsideal och kroppsbild i ämnet idrott och hälsa
(2024)
Undervisning i idrott och hälsa berör många områden, bland annat kroppsidealets påverkan på
människan. Elever blir påverkad negativt av kroppsideal, vilket lett till försämrad kroppsbild
och självkänsla. Dålig kroppsbild ...
Vad kan den som utför en komplex rörelse?
(2024)
Bedömningspraktiken inom ämnet idrott och hälsa kräver att läraren skapar förutsättningar för
lärande samt möjliggör en så rättvis och likvärdig bedömning som möjligt. Därtill behöver
läraren kunna motivera sina underlag, ...
Betygskriterier i praktiken
(2024-11)
Tidigare forskning pekar på att bedömningen i idrott och hälsa i Sverige är bristfällig utifrån
validitets- och reliabilitetaspekter. Det vill säga att lärare bedömer faktorer som enligt
styrdokumenten inte ska bedömas ...