Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
NEGOTIATING STUDENTS’ SOCIAL MEDIA AND PERSONAL DATA PRACTICES IN SCHOOL
(2023-07-05)Purpose: This study aims to contribute to the existing knowledge by focusing on the translation process. In this context, the translation process refers to the negotiation and integration of students' social media and ... -
ENCOUNTERING AN EMERGENCY VEHICLE
(2023-07-03)Purpose: This thesis aims to investigate the effectiveness of the Emergency Vehicle Approaching (EVA) warning and training on drivers' behavior when encountering an emergency vehicle in a driving simulator. Theory: Cognitive ... -
POTENTIALS FOR LEARNING IN THE DESIGN OF DIGITAL TEXTBOOKS
(2023-07-03)Purpose: The aim of this study was to enhance the knowledge of the learning potentials associated with the different designs of digital textbooks and their implications for the representation of historical content. More ... -
FEEDBACK IN THE ERA OF GENERATIVE AI
(2023-07-03)Purpose: The purpose of this study is to investigate the perception of students and educators in higher education towards feedback provided by large-language model AI, with feedback and interaction with human educators. Theory: ... -
EXPLORING TRACES OF ERT IN POST-PANDEMIC TEACHING PRACTICES AMONG SWEDISH TEACHERS
(2023-07-03)Purpose: This thesis aims to explore how upper-compulsory and upper-secondary teachers talk about their (emergency) remote teaching practices, and if and in what manner such remote teaching practices have had consequences ... -
TECHNOLOGY ENHANCED SELF-DIRECTED LEARNING IN THE WORKPLACE:
(2023-07-03)Purpose: The overall purpose of this study is to investigate the perceived effectiveness of technology-enhanced self-directed learning (TESDL) in the workplace context, with a specific focus on the IT industry (company X ... -
BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline
(2023-06-28)Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att ... -
RASISM INOM LÄRARUTBILDNING Rasifierade som icke-vita lärarstudenters erfarenheter av rasism inom lärarutbildning
(2023-06-27)Lärarutbildningar ska främja demokrati och mänskliga rättigheter men det finns en risk att lärarstudenter av sina utbildningar lär sig rasism som de senare för vidare i sin yrkesprofession. För att bättre förstå hur rasism ... -
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att ge alla barn det stöd de behöver ... -
Flerspråkiga barns möjligheter till sina språk.
(2022)Det här är en kvantitativ studie vars syfte är att undersöka flerspråkiga barns möjligheter till att tala sina olika språk, vilka språk som talas och hur mycket språkkompetens som finns hos barn och pedagoger på förskolan. ... -
EN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning. Studien utgår från ett normkritiskt ... -
En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och stöttning av barns musiklek. De teoretiska ... -
1 TAKK som verktyg, gynnsamt för barns inkludering? - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur ett arbete med TAKK kan vara gynnsamt för barns inkludering.
(2022)Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur TAKK kan främja barns inkludering i förskolans utbildning samt när TAKK blir nödvändigt att arbeta med för att främja inkluderingen i ... -
Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.
(2022)I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av intervjuer och litteratur från ... -
Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för ... -
“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
(2022)I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och kontrollerande av individen. Barn är ... -
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om uppfattningar, erfarenheter och planerad ... -
Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
(2022)Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet utformas. Studien vill bidra till ... -
Hur gestaltas omsorg i bilderböcker om förskolan? En normkritisk bildanalys av fyra bilder.
(2022)Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså ha en stor betydelse för både ... -
“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
(2022)Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur ...