Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala
relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn
använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. Studien tar sin teoretiska
utgångspunkt i ett sociokulturellt och interaktionistiskt perspektiv på hur socialt liv skapas
genom handlingar i situerade aktiviteter. Genom analys av ett antal videoobservationer av
leksituationer på en yngrebarnsavdelning visar resultatet på olika kommunikativa strategier
yngre barn använder när de försöker ingå i sociala relationer med andra barn. En av det mest
förekommande teman som framkommer i resultatet handlar om hur barn, genom att iaktta
varandras kroppsliga och verbala handlingar, sedan imiterar andras handlingar för att på så
sätt skapa delaktighet i en situation och visa samhörighet i leken. Det knyter an till tidigare
forskning bland yngre barn som att barn använder en rad av olika tillträdesstrategier, där en av
det mest förekommande strategierna är ”iakttagande strategi” eller ”variant av pågående lek”
(Corsaro, 1979) vilket kan jämföras med imitation. Studien visar på andra multimodala
resurser som användning av kroppsspråk, gester och ljud för att fånga andra barns
uppmärksamhet men även för att visa en samhörighet i det sociala samspelet. En inbjudan till
samspel kan också avfärdas om den handlingen tolkas som inkräktande på ens personliga
territorium. Genom användning av olika strategier skapar sig barnen tillträde till leken eller
kan starta socialt samspel med kamrater vilket oftast sker på ett effektivt sätt. Utifrån vår
studie visar det även på att objekt kan användas i sociala relationer som en strategi för att
bjuda in till sociala relationer eller som ett sätt för att bli delaktig i leksituationer.
Avslutningsvis visar vår studie på att yngre barn besitter en rad olika sociala kompetenser
som används i leksituationer för att skapa delaktighet. Det handlar om både ickeverbal och
verbal kommunikation som visar på hur relationerna mellan barnen skapas och utvecklas.
Som förskollärare kan därför studien bidra med att uppmärksamma yngre barns strategier
sociala relationer eftersom dessa ofta osynliggöras i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Järvinen, Amanda
Andersson, Anneli
Keywords
Förskola, Yngre barn, Lek, Lärande, Sociala relationer, Strategier
Language
swe