EN FILTRERAD BILD AV SJÄLVET En strukturerad forskningsöversikt om barns och ungas identitetsskapande
Abstract
Sociala medier är en del av dagens tonårskultur, där Instagram, Snapchat och TikTok
är de populäraste apparna bland barn och unga. Forskning visar att användandet av
filter på sociala medier genererar möjligheter att (om)förhandla sin identitet samt att
användandet kan leda till att unga utvecklar orealistiska kroppsideal. För att få en
överblick över fältet görs en strukturerad forskningsöversikt. Det övergripande syftet
med den här strukturerade forskningsöversikten är att kategorisera och analysera
tidigare forskning gällande barns och ungas (9–25 år) användande och erfarenheter av
Instagram, Snapchat och TikTok med fokus på filter i relation till identitetsskapande
och eventuella könsskillnader. Översikten är genomförd med metodologi inspirerad av
en systematisk forskningsöversikt och innehåller en tematisk analys av tio
vetenskapliga artiklar. Resultaten visar på att hur barn och unga vill ses av andra
påverkar hur de framställer sig själva på sociala medier, vilka blir en plats för
självrepresentation och socialisering. Filteranvändning påverkar barns och ungas
självbild, kroppsuppfattning, psykiska mående samt hur de uppfattar sig själva. Det
finns könade skillnader i användande och erfarenheter av sociala medier, filter och
selfiepraktiker samt att resultaten visar samband mellan kroppfilteranvändning och
acceptans gällande plastikkirurgi.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2024-04-16Author
Sunesson, Johanna
Keywords
Barn, unga, filter, sociala medier, identitetsskapande
Language
swe