Några förskollärares och vårdnadshavares uppfattningar om arbetet med särskilt stöd i förskolan
En kvalitativ intervjustudie
Abstract
Enligt både styrdokument och skollagen så framkommer det att barn i behov av stöd ska få
det stödet de är i behov av. Det som inte står skrivet är hur detta arbete ska bedrivas, det kan
tolkas som att det är upp till varje verksamhet. Det råder många frågetecken kring hur arbetet
ska se ut.
I den tidigare forskning som använts som underlag för kommande studie framkommer det
att många barn inte får det stöd som de är i behov av. Studiens frågeställningar lyder hur
uppfattar vårdnadshavarna respektive förskollärarna att arbetet med barn i behov av särskilt
stöd bedrivs i förskolan? Hur uppfattar förskollärarna respektive vårdnadshavarna sina
förutsättningar för att kunna ge/få stöd till barn i behov av särskilt stöd? Hur uppfattar
förskollärarna respektive vårdnadshavarna att samverkan mellan hem, förskola och andra
professioner stöttar arbetet med barn i behov av särskilt stöd?
För att möjliggöra detta undersökande har valet av en mindre empirisk studie med
kvalitativa intervjuer gjorts. Fyra förskollärare och fyra vårdnadshavare har varit grunden till
de resultat som har framkommit. Den teoretiska ansatsen som används i studien är
fenomenografi som undersöker variationen av uppfattningar av ett specifikt fenomen, vilket i
denna studie är arbetet med barn i behov av särskilt stöd.
De främsta resultaten som framkom i studien var hur förskollärarna hade olika
uppfattningar om hur vårdnadshavare bör vara involverade i arbetet med barn i behov av
särskilt stöd. Vissa förskollärare uppfattar att arbetet bör enbart bedrivas av förskolan medan
andra anser att arbetet genomförs tillsammans med vårdnadshavarna. Det framkommer
dessutom att ansvaret hamnar ofta på vårdnadshavarna för att få insatt stöd. Vårdnadshavarna
uppfattar även att diagnosen har en framträdande betydelse för att barnet ska få det stöd som
den behöver. Ett sista resultat som framkom var förskollärarnas uppfattningar om
organisationens betydelse för att bedriva arbetet med barn i behov av särskilt stöd.
Arbetslagen behöver bättre förutsättningar för att hjälpa alla barn.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-03-26Author
Jaconelli, Jennifer
Toftered, Elin
Johansson, Tilda
Keywords
Barn i behov av särskilt stöd - Förskollärare - Vårdnadshavare - Uppfattningar
Language
swe