Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan En aktionsforskningsstudie om hur samtalskartor kan främja kommunikation och samspel i barngruppen
Abstract
Vi är två förskollärarstudenter som i detta utvecklingsarbete har studerat
användningen av samtalskartor som ett verktyg för Alternativ och Kompletterande
Kommunikation (AKK). Syftet med studien är att utforska användningen och utveckla
förståelsen för samtalskartor som en form av AKK för att främja kommunikations- och
språkutveckling hos barn med begränsad tal- och språkförmåga. Tidigare forskning visar att
AKK i form av bildstöd är särskilt viktig för kommunikationsutvecklingen hos dessa barn.
Vi har haft två frågeställningar i fokus under studiens gång: Vilka gynnsamma strategier
framträder under implementeringen av samtalskartor i förskolans verksamhet samt hur kan
bildstöd underlätta interaktionen mellan barn och pedagog samt mellan barn och barn. Den
sociokulturella teorin och aktionsforskning som metod har väglett oss under
utvecklingsarbetet och varit en grund för att kunna besvara våra frågeställningar. Genom den
kvalitativa metoden som är central inom aktionsforskning har vi fått en fördjupad förståelse
av hur användning av AKK gynnar barn i deras interaktioner. Vi har använt oss av aktioner,
intervjuer och reflektionssamtal. Under aktionerna implementerade en förskollärare
samtalskartor i en grupp om fem barn och vi observerade användningen av dessa och
reflekterade sedan över resultatet för att sedan förbättra samtalskartorna till nästkommande
aktion. Resultatet av vår studie visar på olika gynnsamma strategier vid implementeringen av
samtalskartor samt att samtalskartor fungerar som ett medierande verktyg som främjar barns
kommunikation och interaktion tillsammans med förskollärare och andra barn.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Broholm, Johanna
Sharro, Sofie
Keywords
Förskola, AKK, samtalskartor, kommunikation, samspel, strategier, aktionsforskning
Language
swe