Search
Now showing items 1-10 of 13
Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor
(2020-09-10)
Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har ...
Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
(2020-06)
Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger
kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet
för flerspråkiga barn. Skolverket ...
Pedagogers syn på användning av högläsning i förskolan -En intervjustudie
(2020-06)
Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur det arbetas med högläsning i förskolan. Studien syftar även till att ta reda på hur förskolepersonalen beskriver sitt arbete med högläsning och hur de ser på barns ...
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)
AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ...
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)
Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer
hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om
uppfattningar, erfarenheter och planerad ...
Förstaspråkens roll i förskolan. En översiktsstudie om hur undervisning i andra språk än majoritetsspråket kan realiseras i förskolans utbildning.
(2022)
Syftet med följande studie är att undersöka hur forskning beskriver att förskollärare och
arbetslag arbetar med barns förstaspråk/modersmål i förskolan. Delsyftet är att undersöka hur
forskning beskriver förskollärares ...
Fysisk och digital högläsning. Ett lugnande moment eller en fantastisk pedagogisk metod för barns språkutveckling?
(2022)
Syftet med denna studie har varit att undersöka samt bidra med kunskap om hur förskollärare
beskriver att fysisk och digital högläsning främjar barns språkutveckling. Följaktligen tar
studien utgångspunkt i förskolans ...
Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.
(2022)
Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt
hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit
att ta reda på hur ...