• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högläsning i förskolan -en kvalitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan och varför de läser för barn

Abstract
Högläsning i förskolan är viktig ur många olika aspekter för barns utveckling. Trots det har den kunskapen om hur viktig högläsningen är, inte nåtts fram i alla familjer och dessa barn riskerar att hamna efter i framtida skolgång. Därför blir det ännu viktigare att de får vara med på högläsning i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med högläsning och varför de arbetar med högläsning. Studiens frågeställningar är följande: hur arbetar förskollärare med högläsning och vad vill förskollärare uppnå med högläsning. I tidigare forskning betonas högläsning som viktigt när det kommer till barns språkutveckling och hur förskollärare på olika sätt genom högläsning kan skapa möjligheter för barns lärande. Det sociokulturella perspektivet har använts som teoretisk utgångspunkt i vår studie och även centrala begrepp som proximal utvecklingszon, scaffolding, appropriering och mediering. Vår studie har genomförts med intervjuer som metod där vi intervjuat fyra förskollärare från två olika kommuner. Vi använde oss av ljudinspelning under våra intervjuer och gjorde egna stödanteckningar under intervjuerna. De resultat som vi fått fram är att förskollärares syn på högläsning i förskolan är att det är en viktig del. De ser högläsning som viktigt för barns språkutveckling där det kan utveckla barnens ordförråd. Vårt resultat visar även att de frågor som förskollärarna ställer under högläsning varierar mellan öppna frågor, ja och nej frågor, sakfrågor och faktafrågor. Och att förskollärare anpassar böcker och frågor efter barnens nivå.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80162
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G_V23_Sara Jansson Linda Al-bazaz.pdf (697.5Kb)
Date
2024-02-29
Author
Al-bazaz, Linda
Jansson, Sara
Keywords
Högläsning, förskollärare, förskolan, barn, frågor, read out-loud, storybook reading, sociokulturellt perspektiv, scaffolding och appropriering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV