Högläsning i förskolan -en kvalitativ studie om förskollärares syn på högläsning i förskolan och varför de läser för barn
Abstract
Högläsning i förskolan är viktig ur många olika aspekter för barns utveckling. Trots det har
den kunskapen om hur viktig högläsningen är, inte nåtts fram i alla familjer och dessa barn
riskerar att hamna efter i framtida skolgång. Därför blir det ännu viktigare att de får vara med
på högläsning i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med
högläsning och varför de arbetar med högläsning. Studiens frågeställningar är följande: hur
arbetar förskollärare med högläsning och vad vill förskollärare uppnå med högläsning. I
tidigare forskning betonas högläsning som viktigt när det kommer till barns språkutveckling
och hur förskollärare på olika sätt genom högläsning kan skapa möjligheter för barns lärande.
Det sociokulturella perspektivet har använts som teoretisk utgångspunkt i vår studie och även
centrala begrepp som proximal utvecklingszon, scaffolding, appropriering och mediering.
Vår studie har genomförts med intervjuer som metod där vi intervjuat fyra förskollärare från
två olika kommuner. Vi använde oss av ljudinspelning under våra intervjuer och gjorde egna
stödanteckningar under intervjuerna. De resultat som vi fått fram är att förskollärares syn på
högläsning i förskolan är att det är en viktig del. De ser högläsning som viktigt för barns
språkutveckling där det kan utveckla barnens ordförråd. Vårt resultat visar även att de frågor
som förskollärarna ställer under högläsning varierar mellan öppna frågor, ja och nej frågor,
sakfrågor och faktafrågor. Och att förskollärare anpassar böcker och frågor efter barnens nivå.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Al-bazaz, Linda
Jansson, Sara
Keywords
Högläsning, förskollärare, förskolan, barn, frågor, read out-loud, storybook reading, sociokulturellt perspektiv, scaffolding och appropriering
Language
swe