• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tryck på play

En tematisk analys av språklig utveckling genom Polyglutts funktioner

Abstract
Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. För att undersöka detta har vi ställt oss två frågor: 1. Vilken typ av språkligt lärande kan de utvalda funktionerna möjliggöra, om något? 2. Hur kan funktioner kombineras för att utöka det identifierade språkliga lärandet i frågeställning 1? Vi har använt oss av variationsteorin för att undersöka möjligt lärande utifrån begreppen relevansstruktur, sätt att se och invarians. Genom en kvalitativ tematisk analys av våra valda funktioner identifierade vi fyra teman: uttal, ordförråd, objektifiering och skriftspråklig medvetenhet. I vårt resultat fann vi att barn kunde få möjlighet till varierat lärande inom dessa teman med hjälp av våra valda funktioner. Funktionerna kan ge barnen nya sätt att upptäcka böcker, genom att se dem på ett nytt sätt och skapa nya relevansstrukturer som främjar språklig utveckling. Genom att lyssna, pausa, utforska olika språk och titta på text blandas variation och invarians med varandra, och skapar en ny värld av utforskande och lärande. Funktionerna i kombination med varandra kunde även påverka lärandet på olika sätt, och skapa en annan typ av variation än endast det en funktion kan bidra med gentemot traditionella böcker.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/80208
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Date
2024-03-01
Author
Cederlund, Astrid
Espinoza, Noelle
NIlsson, Erica
Keywords
Polyglutt, variationsteori, förskola, språkutveckling, digitala verktyg, app
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV