Tryck på play
En tematisk analys av språklig utveckling genom Polyglutts funktioner
Abstract
Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen
Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en
viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande
syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna
möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning
och språk. För att undersöka detta har vi ställt oss två frågor: 1. Vilken typ av språkligt
lärande kan de utvalda funktionerna möjliggöra, om något? 2. Hur kan funktioner kombineras
för att utöka det identifierade språkliga lärandet i frågeställning 1? Vi har använt oss av
variationsteorin för att undersöka möjligt lärande utifrån begreppen relevansstruktur, sätt att
se och invarians. Genom en kvalitativ tematisk analys av våra valda funktioner identifierade
vi fyra teman: uttal, ordförråd, objektifiering och skriftspråklig medvetenhet. I vårt resultat
fann vi att barn kunde få möjlighet till varierat lärande inom dessa teman med hjälp av våra
valda funktioner. Funktionerna kan ge barnen nya sätt att upptäcka böcker, genom att se dem
på ett nytt sätt och skapa nya relevansstrukturer som främjar språklig utveckling. Genom att
lyssna, pausa, utforska olika språk och titta på text blandas variation och invarians med
varandra, och skapar en ny värld av utforskande och lärande. Funktionerna i kombination
med varandra kunde även påverka lärandet på olika sätt, och skapa en annan typ av variation
än endast det en funktion kan bidra med gentemot traditionella böcker.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-03-01Author
Cederlund, Astrid
Espinoza, Noelle
NIlsson, Erica
Keywords
Polyglutt, variationsteori, förskola, språkutveckling, digitala verktyg, app
Language
swe