Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?
Uppfattningar om fenomenet likvärdig utbildning utifrån sex olika aktörer inom den lokala styrningskedjan
Abstract
Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika
aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur
det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala
styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur
dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma
kommun. De aktörer som är relevanta att intervjua för denna undersökning är en barnskötare,
en förskollärare, en specialpedagog, en rektor, en verksamhetsutvecklare och en politiker.
Genom att fånga flera parters synpunkter grundar sig studien på den kvalitativa ansatsen med
fenomanografi som teoretisk utgångspunkt.
Alla har olika uppfattningar om vad som krävs och hur man tar reda på om ens verksamhet är
likvärdig eller inte, där de olika aktörerna visade på en stor variation men även vissa likheter.
Genom att granska befintlig forskning framkom det många delar inom likvärdighet som man
behöver ta i beaktande. Förutom relationen till barnen måste man också ha med behovet av
särskilt stöd, det systematiska kvalitetsarbetet, budgeten och att arbeta med inkludering där
allt är betydande för resultatet. I resultatet blir det tydligt att den stora variationen i
uppfattningar får effekter och olika aktörer får svårt att genomföra sina uppdrag när det är så
otydligt. Denna variation blir därmed systematisk och innebär att ju längre ifrån verksamheten
man är, desto positivare syn har man på att en likvärdig utbildning uppnås. Medan de som är i
verksamheterna anser att de inte uppnår en likvärdig utbildning eftersom de inte har rätt
förutsättningar. Detta skapar osäkerhet som i längden blir svårt för de olika aktörerna i den
lokala styrningskedjan att fullt ut genomföra uppdraget när ingen part riktigt vet vad man ska
förhålla sig till.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Holmberg, Sara
Fernkvist, Izabella
Keywords
Likvärdig utbildning, Förskola, Systematiskt kvalitetsarbete, Inkludering, Relationer, Resurser, Särskilt stöd, Läroplan, Skollagen, Uppfattningar, Lokala styrningskedja, Fenomenografi
Language
swe