Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling
En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt för att främja barns språkutveckling i förskolan
Abstract
Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk
uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår
studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid
användandet av estetisk uttrycksform. Vi har valt en kvalitativ metod där vi har observerat sju
förskollärare, transkriberat vår data och även reflekterat över hur förskollärarna
kommunicerar under observationerna.
Under våra observationer har vi sett att förskollärarna använder sig av estetiska
uttrycksformer, men har olika syn kring arbetet. Några av förskollärarna använder de estetiska
uttrycksformerna som verktyg i verksamheten där man planerat undervisningarna i förväg
medan andra använder estetiska uttrycksformer spontant, det vill säga oplanerade
undervisningar med barnen. De förskollärare vi observerade hade olika förhållningssätt
gällande hur mycket tid de lägger på undervisningen samt hur stor påverkan barnen ska ges i
deras skapande. Resultatet av vår studie visar att det är av stor vikt att använda sig av estetiska
uttrycksformer i förskolan eftersom det är ett sätt för att kunna nå alla barn oavsett om barnet
har det verbala språket eller inte, samt att det är ett effektivt arbetssätt att kunna främja
barnens kreativitet, självuttryck och sociala interaktioner bland barnen. Detta lägger grunden
till barnens livslånga lärande.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-03-01Author
Martinsson, Jeannette
Ibrahim, Safa
Abdullah, Misra Nuru
Keywords
Estetiska uttrycksformer, språkutveckling, sociokulturella perspektivet, lekens betydelse, scaffolding, språk som medierande redskap, estetikens betydelse, fantasi och kreativitet
Language
swe