Search
Now showing items 1-10 of 19
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
Storarbetslag i förskolan - Hinder och möjligheter
(2014-06-25)
Syfte: Föreliggande studie vill söka kunskap kring arbete i storarbetslag i förskolans verksamhet. Studien har också som syfte att undersöka hur och utifrån vilka utgångspunkter förskollärare som arbetar i storarbetslag ...
"Är Kivi en tjej eller kille?" En studie av barns förståelse av en litterär person som omnämns med pronomenet "hen"
(2016-02-12)
Forskningsområde i föreliggande studie är att studera barns kommunikation runt bokläsning, i syfte att undersöka barns förståelse och tolkning av socialt kön, det vill säga genus, hos barnlitteraturens huvudperson, vilken ...
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)
AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ...
Flerspråkighet
(2020)
Matematik i förskoleklass. Om kommunikation med utgångspunkt i förskollärares didaktiska val
(2016-03-10)
Studiens övergripande syfte är att studera hur matematik kommuniceras i olika sammanhang och situationer i förskoleklassen då förskollärare och barn interagerar. Syftet besvaras utifrån frågeställningarna; Vilka didaktiska ...
Förskolebarns gemensamma bildskapande. Om lek, samspel och kommunikation i bildskapande aktiviteter under fri lek i förskolan
(2014-03-31)
Denna studie tar sin utgångspunkt i ett syfte som handlar om att studera hur barn i förskolan kommunicerar i relation till de bilder som skapas under egeninitierat gemensamt bildskapande, samt hur de pratar och samspelar ...