Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 613
-
Inkludering i förskolan - Förskollärares yrkesprofession i relation till barns individuella behov och utbildning.
(2024-10-16)Studiens innehåll redogör hur förskollärare arbetar för att bemöta barn i behov av särskilt stöd utifrån deras individuella förutsättningar med avstamp i specialpedagogiken som teoretisk utgångspunkt. De frågeställningar ... -
Utför barnskötare och förskollärare samma arbetsuppgifter?
(2024-10-16)Denna studie genomförde intervjuer på förskolor i tre arbetslag som innehöll flera olika yrkeskategorier. Fenomenet som undersöktes var olika yrkeskategoriers varierande uppfattningar av delaktighet och ansvarsfördelning ... -
Dialogisk läsning och boksamtal som pedagogiskt verktyg för språkutveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2024-10-16)Syftet med denna studie är att med en intervjustudie undersöka hur förskollärare resonerar att de arbetar med dialogisk läsning och boksamtal som pedagogiska verktyg och hur förskollärare anser det påverkar barns språkutveckling ... -
En inblick i barnens lekvärld. En kvalitativ intervjustudie som undersöker en grupp förskolebarns perspektiv på pedagogers delaktighet i den fria leken.
(2024-10-16)En utmaning som pedagoger står inför i mötet med barnens fria lek berör balansen mellan pedagogers delaktighet och främjandet av barnens inflytande samt självständighet. Mot bakgrund av detta syftar denna kvalitativa ... -
Populärkultur i förskolan som möjligheter eller hinder: Hur resonerar förskollärare?
(2024-10-16)Studiens frågeställningar och syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar och resonerar kring begreppet populärkultur, för att därefter undersöka om deras förståelse för begreppet har en koppling till huruvida de ... -
”Det är inte fel på ett endaste barn”. Några förskollärares beskrivningar av en inkluderande verksamhet med fokus på barn i behov av särskilt stöd.
(2024-10-16)Syftet med denna studie var att undersöka några förskollärares beskrivningar av vilka barn de anser vara i behov av särskilt stöd samt hur förskollärare beskriver att det särskilda stödet ska utformas för att tillgodose ... -
Skärmfri förskola - En litteraturstudie om skärmanvändningens påverkan på förskolebarns utveckling och lärande.
(2024-10-16)Digital teknologi är ett omtalat ämne i förskolan och 2024 förväntas en reviderad läroplan för förskolan publiceras med syfte att göra förskolan skärmfri. Detta kan skapa funderingar eftersom det var vid den tidigare ... -
Kan och får alla barn vara med i leken? En narrativ översiktsstudie om makt i barns kamratkulturer.
(2024-10-16)Barnkonventionen fastställer barns rätt till social trygghet (UNICEF Sverige, 2018). Mot bakgrund av denna rättighet har ett behov identifierats av kunskap kring hur förskollärare kan stötta barns sociala relationer och ... -
Hur uppfattas barn i behov av särskilt stöd? - en kvalitativ studie med förskollärare och rektorer
(2024-10-16)I läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) står: “utbildningen utformas så att barn i behov av särskilt stöd i sin utveckling får det stöd och de utmaningar de behöver” (Skolverket, s. 19). I formuleringen framgår att barn ... -
Flerspråkiga möjligheter i förskolan:
(2024-10-16)Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa förskollärares arbete med flerspråkiga barn. Studien utgår från sociokulturell teori och dess centrala begrepp som är mediering, appropering och proximal utvecklingzonen. ... -
AVANCERAD HUDVÅRD – EN BARNLEK? En diskursanalys av hur barn skrivs fram och konstrueras i svensk nyhetsrapportering om avancerad hudvård
(2024-10-16)Syfte: Med utgångspunkt i svensk nyhetsdebatt om barn och avancerad hudvård, syftar föreliggande uppsats till att synliggöra och analysera hur barn (0–18 år) konstrueras diskursivt samt att undersöka vem som tilldelas ... -
Sociala normer i förskolan
(2024-10-14)De barn som inte följer förskolans sociala normer hamnar utanför och riskerar att bli bedömda som avvikande. Vårt syfte med denna studie är att kartlägga hur tidigare forskning förstår sociala normer och hur pedagogers ... -
“Nej, den är min!”
(2024-10-14)Följande studie tar utgångspunkt i hur förskolan dagligen präglas av konflikter mellan barnen. “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) skriver fram hur uppdraget för förskollärare utgörs av att stödja barn i att utveckla ... -
“Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”
(2024-10-14)I den svenska skollagen infördes 2010 skrivningar om att förskolans utbildning, som en del av skolväsendet, ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (SFS 2010:800, kap 1, 5 §). För att tillämpa lagen har ... -
Digitala verktyg är mer än bara en skärm
(2024-10-14)Digitala verktyg och barns skärmanvändning är ett kontroversiellt ämne vars plats i förskolan för tillfället diskuteras. Läroplanen för förskolan (2018) är förskolans mest centrala styrdokument som anger mål och riktlinjer ... -
TEACHER PERCEPTIONS OF AIED: Exploring Future Scenarios in Secondary Education
(2024-10-14)Purpose: This thesis investigates the integration of Artificial Intelligence (AI) in secondary education by examining educator perceptions, with the aim to understand how AI might either support or complicate educational ... -
Exploring the Role of a Social Robot in a Science Center: Children’s Perspectives
(2024-10-14)Purpose: To explore children’s conceptualizations of social robots in informal learning. Theory: Sociocultural theories of learning, social constructivist theory. Method: Participatory Design-based research with a group ... -
Teacher’s Perceived Usefulness of ICT: The Case of Standard-Based Curriculum Implementation in Ghanaian Basic Schools
(2024-10-14)Purpose: The main aim of this study is to explore and evaluate the implementation of ICT in SBC in Ghanaian JHS with a focus on ICT integration as a pedagogical tool. The study aims to assess the resources available for ... -
Fine-tuning for Lesson Planning
(2024-10-14)Purpose: Although AI has been in the public eye since the last century, the increasing popularity of generative AI tools has brought about renewed interest in exploring how these technologies can enhance educational practices, ... -
AI-Powered Learning Experience Platforms: Investigating Personalized Learning in the Workplace
(2024-10-14)Purpose: This thesis investigates the implementation and impact of Degreed, an AI-powered LXP, within a multinational corporation in Sweden, focusing on its role in facilitating personalized learning and professional ...