Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den
fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika
frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. Hur
använder förskollärare den fria leken för att stödja barns lärande? och slutligen 3. Vad för typ
av lärandeobjekt uppmärksammas när förskolläraren deltar i barns fria lek och hur synliggörs
det? Studien grundar sig i en kvalitativ ansats där videoobservationer har använts som metod
för att samla in datamaterial från två olika förskolor, där tre förskollärare, samt åtta barn har
deltagit. Video-inspelningarna har transkriberats för att sedan kunna analyseras genom en
tematisk analys. Det sociokulturella perspektivet har använts för att sätta ramarna för denna
studie.
Resultatet som framkommit från denna studie visar att förskollärare ofta placerar sig utanför
den fria leken och därigenom underlättar leken genom att till exempel tillhandahålla material
eller att kommentera leken. Vidare visar resultaten att direkt stöttning av lärande lättare sker
när förskollärare placerar sig inuti i leken, genom att de använder sig av lekresponsiv
undervisning. Stöttning av lärandet sker därmed på olika nivåer beroende på förskollärarens
placering i anslutning till den fria leken. Slutligen har det framkommit i resultaten att språk,
matematik och social förmåga är de lärandeobjekt som oftast lyfts fram av förskollärare.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Wintell, Josefine
Arzani, Somayyeh
Keywords
Fri lek, lärande, förskollärare, intersubjektivitet, stöttning, lekresponsiv undervisning
Language
swe