Search
Now showing items 1-10 of 10
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...
mm... jag tycker om boken. En studie om litteratursamtal
(2016-08-10)
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka exempel på hur lärare organiserar litteratursamtal och hur detta påverkar elevers motivation och läsförståelseutveckling. I de empiriska nedslag jag gör är jag även intresserad ...
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ...
Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare ...
Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"
(2018-07-16)
Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats ...
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans ...
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och
utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken
men även den vuxeninitierade ...
Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
(2022)
Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen
högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en
fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna ...
Utomhuspedagogik i fritidshemmet
(2023-10-19)
Den här studien undersöker lärares beskrivning av utomhuspedagogik i skolskogen i fritidshemmet. Vad som möjliggör och hindrar användningen av skolskogen i fritidshemmet samt förutsättningarnas påverkan. Vår studie har det ...