Flerspråkighet i förskolan Ett utvecklingsarbete baserat på språksamlingar utifrån videoobservation
Abstract
Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagogerna kan arbeta för att stötta verbalspråksutvecklingen i samlingen samt hur de kan arbeta för att möjliggöra att flerspråkiga barn blir mer delaktiga och inkluderade under samlingen. För att ge barnen det svenska språkstöd som de har rätt till måste man se till hur pedagogerna i förskolan arbetar och tänka utifrån detta. Språksamlingar är en dagligen återkommande aktivitet där pedagogerna genom ökad medvetenhet mer aktivt kan arbeta med ökad delaktighet för barn med låg språkförståelse i svenska. Studiens intervention och metod var aktionsforskning genom videoobservationer av språksamlingar. Två aktioner har utförts under språksamlingarna och forskare (studenter) och pedagoger har gemensamt arbetat framåt. Resultatet som visade sig under datainsamlingen var att under aktionsforskningen blev pedagogerna mycket mer medvetna hur de arbetade och därigenom mer benägna att vidga sitt perspektiv och förhållningssätt.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Dzihan, Senka
Svensson, Hanna
Keywords
delaktighet, flerspråkighet, kommunikation, lärmiljö, språkstimulans
Language
swe