Search
Now showing items 1-10 of 10
Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
(2020)
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i
förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien.
Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ...
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)
Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och
anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning
av studiens forskningsområde framkom det ...
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans ...
”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
(2021)
Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om ...
Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan. En intervjustudie om förutsättningar, funktioner och digitala verktyg.
(2022)
Vi har valt att genomföra en studie som undersöker förskollärares uppfattningar, erfarenheter
och tankar om högläsning i förskolan. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; Vilka
uppfattningar har de intervjuade ...
"Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skola
(2022-03-22)
Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika ...
Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
(2022)
Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen
högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en
fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna ...
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)
Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation
samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras
ständigt och därav menar vi att ...
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)
Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att
delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner
benämns som ...
Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.
(2022)
Den här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med
barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till
det samt vid val av litteratur. ...