Search
Now showing items 1-10 of 40
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)
Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ...
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN
(2021-09-30)
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och
planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka
konsekvenser det får för undervisningen.
Teori: Den ...
Förskollärares ökade psykiska ohälsa
(2020)
Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att ...
Barns perspektiv på interaktion med förskollärare i förskolan – en systematisk forskningsöversikt
(2020-12-17)
Children's perspectives' is a concept used in both research and early childhood education.
However, the concept is not easily defined. Furthermore, there is a diversity of approaches and theories on the subject, which ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ...
Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
(2020)
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i
förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien.
Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ...
En lyckad inskolning?
(2020)
Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ...