Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek
Abstract
Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa
strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet
att leka och ingå i gemenskap med andra. Forskningsproblemet är att barn som kan ha
begränsade lekstrategier kan visa svårigheter till att ta initiativ och delta i leken.
Forskningsfrågorna som studien tar utgångspunkt i är, Vilka strategier anser lärare att barn
tillämpar vid inträde till lek? Vilka strategier beskriver lärare att de tillämpar för att stötta
barn in i lek? Studien tar utgångspunkt i en kvalitativ ansats och intervjuer har tillämpats med
lärare som har olika erfarenheter av att arbeta med barn och med lek. Resultatet visade att barn
tillämpar olika former av lekstrategier, uttryckt av lärarna. Utifrån barns egna förutsättningar
tillämpades lekstrategier därefter. Lekstrategierna kunde vara verbala och icke-verbala samt
direkta, indirekta eller störande lekstrategier. Lärarna som intervjuades i denna studie ansåg att
barn har möjlighet att träna upp lekstrategier. Informanterna beskrev ett antal strategier som de
rekommenderade att använda samt vad de ansåg som mindre framgångsrikt utifrån egen
erfarenhet. Studien utforskar även pedagogens roll i relation till delaktighet i lek. Det undersöks
om informanterna anser att pedagoger ska vara aktiva deltagare eller passivt observera leken.
Lärarnas syn på barns lek var samstämmig och de anser att leken ger barnen möjlighet till
utveckling. Vygotskij (1995) belyser vikten av lekens betydelse för barns lärande och
utveckling, för att barnen får använda sig av sin fantasi och kreativitet. Leken kan synliggöra
barns exkluderingsstrategier och lärarna menar att exkludering kan ske i olika former.
Informanterna menar att exkludering kan ske genom verbala och icke-verbala strategier, och
detta kan ses som centralt av lärarna. Lärarna uppmärksammar exkludering i leken för att kunna
förebygga det i barngruppen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-29Author
Drejer, Alfred
Lindström, Hanna
Nilsson, Rebecca
Keywords
Lekstrategi, förskolebarn, lärares strategier, lek, scaffolding, lekteori, samvarokompetens, mediering och medierande verktyg
Language
swe