Search
Now showing items 1-10 of 42
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)
Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ...
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
Flyktingbarnet
(2017-04-24)
I och med den stora ökningen av antalet flyktingar som sökte skydd i Sverige under hösten 2015 kom allt fler förskolor i kontakt med asylsökande barn. Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger som hade asylsökande ...
“Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliason
(2019-10-01)
Boksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats
nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns ...
Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
(2020-06)
Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger
kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet
för flerspråkiga barn. Skolverket ...
Paus eller pedagogisk verksamhet?
(2020)
Det verkar saknas kunskap bland förskolepedagoger om utomhuslek och hur den kan användas för att främja barns utveckling och lärande, både i Sverige och utomlands. Samtidigt finns det en tendens att fokusera undervisningen ...
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)
AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper
(2014-08-20)
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare ...