“Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”
En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar med fysisk och digital högläsning för att främja barns språkutveckling
Abstract
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med
fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns
språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans
läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling,
såväl det svenska språket som barnets modersmål. Barnen ska även i en stimulerande miljö
ges möjlighet att lyssna till högläsning. Frågeställningarna i studien är: Hur beskriver
förskollärare att de i verksamheten arbetar med fysisk högläsning? Hur beskriver
förskollärare att de i verksamheten arbetar med digital högläsning? Hur beskriver
förskollärare att de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid fysisk och digital
högläsning?
Studien är en kvalitativ studie och empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer
där fem förskollärare har intervjuats. Efter intervjuerna transkriberades materialet och
analyserades i tre kategorier relaterade till frågeställningarna. Analysen utgår från tidigare
forskning och det sociokulturella perspektivet som är studiens teoretiska utgångspunkt.
Centrala begrepp som lyfts fram är; den proximala utvecklingszonen, scaffolding och dialog.
Det som framkommit i resultatet är att både fysisk och digital högläsning sker på förskolorna
med syfte att främja språkutvecklingen hos barnen. Den fysiska högläsningen sker dels
spontant på barnets initiativ eller vid vila, dels vid planerade tillfällen. Även den digitala
högläsningen sker ibland spontant och om pedagogerna inte hinner läsa. Vid planerade
högläsningstillfällen både fysiskt och digitalt är syftet att främja barnens begrepp och
ordförråd och stötta språkutvecklingen. Pedagogerna anser att det är lättare att stötta barnen
vid den fysiska högläsningen på ett språk som de själva kan, men tycker att Polyglutt är ett
bra verktyg för att kunna erbjuda barnen böcker på olika språk. Alla förskollärare anser att
det är viktigt att stötta barnen i högläsningen för att främja flerspråkiga barns
språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-03-05Author
Bolvardi, Shene
Engström, Sara
Olsson, Martina
Keywords
Förskola, flerspråkighet, språkutveckling, fysisk högläsning och digital högläsning
Language
swe