Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Title
Now showing items 25-44 of 94
-
Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa
(2021)I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
Färre än 10 likes = ? En forskningsöversikt om sociala mediers påverkan på kroppsideal och undervisning bland ungdomar.
(2022)Idrott och hälsa är ämnet som skolungdomar har mest extrema åsikter om. Antingen finner många att det är det roligaste och mest givande ämnet som skolan erbjuder, eller så är det raka motsatsen. Mycket av de negativa ... -
Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning
(2023)Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
“För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning
(2023)Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat, men forskning visar att det ... -
Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
(2023)Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat menat att bidra till hållbara livsstilar ... -
Friluftsliv och utevistelse i ämnet idrott och hälsa. En forskningsöversikt av lärares och elevers attityder till friluftsliv.
(2023)Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten för ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan och den allmänna uppfattningen är att det leder till god hälsa. Men vad anser lärare och elever om friluftsliv? Syftet med denna ... -
De grundläggande psykologiska behoven. En kvalitativ studie om hur behöriga lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att främja motivation
(2023)Enligt forskaren Peter Åström (2017) bör ämnet idrott och hälsa utvecklas och kvalitetssäkras. En av orsakerna till denna uppfattning är bland annat för att nå de barn och ungdomar som inte alls, eller i begränsad utsträckning, ... -
#Hälsa
(2023)Dagens samhälle utvecklas för varje dag som går. En utveckling som är en central del för många ungdomars liv är sociala medier. Mycket av innehållet på dessa plattformar är både hälso- och kroppsrelaterat. Detta kan bidra ... -
Hälsa ur ett elevperspektiv. Uppfattningar och erfarenheter av undervisning om hälsa i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Det holistiska och dynamiska begreppet hälsa diskuteras ofta i medier av olika slag och är dessutom ett centralt perspektiv i ämnet hem- och konsumentkunskap (HKK). HKK ska ge elever möjlighet att utveckla flera viktiga ... -
Hälsobudskap i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ innehållsanalys av läroböcker mellan 1962 och 2011
(2023)Hem- och konsumentkunskap är ett ämne som varit obligatoriskt för alla elever i svenska skolan sedan 1962. En stor del av undervisningen behandlar mat och levnadsvanors påverkan på hälsan. Forskning har visat att levnadsvanor ... -
Hälsoundervisningen i stort och smått
(2023)Idrott och hälsa har länge inkluderat både praktiskt och teoretiskt kunnande. Sedan 1994 har ämnet explicit uttryckts inkludera en tydligare hälsoundervisning. I flertalet undersökningar har det konstaterats att verkligheten ... -
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt ... -
“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2018)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt de påverkas av dess flöden. Funderingar ... -
Hem och konsumentkunskap för en hållbar framtid
(2023)Hållbar utveckling är att nuvarande generationer ska kunna tillgodose sina behov utan att riskera framtida generationers möjligheter att kunna uppfylla sina behov. Den svenska skolan genomsyras av hållbar utveckling genom ... -
Hem- och konsumentkunskap. En frontlinje för etableringen av jämställda hushåll
(2023)Ämnet hem- och konsumentkunskap är i frontlinjen för att medvetandegöra elever på den genusordning som råder i samhället och i hemmen. Ämnet har gått från att skola husmödrar till att ge elever en grund i hälsa, ekonomi ... -
Hem- och konsumentkunskapsundervisning i ett flerspråkigt klassrum. En forskningsöversikt med utgångspunkt i andraspråksperspektiv
(2023)Ges andraspråkselever en likvärdig utbildning i hem- och konsumentkunskapssalarna? Då vi har en stor andel flerspråkiga elever i grundskolan så kommer HKK-läraren möta många av dem. Vilka strategier och faktorer används i ...