Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Title
Now showing items 6-25 of 44
-
”Då fastnar det mer i huvudet!” En fallstudie om undervisningspraktiker i skolämnet hem- och konsumentkunskap.
(2018)Ämnet hem- och konsumentkunskap ska lära ut många stora saker på lite tid. För att klara av det krävs en god planering och effektiva undervisningspraktiker. Den här studien ämnar kartlägga undervisningspraktiker i hem- och ... -
Den livsviktiga undervisningen om psykisk hälsa - En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare undervisar i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som främst sker i form av fysisk aktivitet och det är därför logiskt att majoriteten av tiden i kursen används i de aktiviteterna. Däremot betyder det inte att andra delar i ämnet, delar ... -
”Det är ju inte så att det är mer hälsosamt att vara kurvig eller mer hälsosamt att vara jättesmal.” En kvalitativ studie om gymnasietjejers uppfattade kroppsbild samt deras relation till fysisk aktivitet.
(2019)Studien undersöker gymnasietjejers uppfattade kroppsbild och deras relation till fysisk aktivitet. Relationen mellan positiv kroppsbild och fysisk aktivitet har enligt tidigare forskning visat sig vara betydelsefull för ... -
”Det är viktigt på HKK-lektionerna också, men då lagar vi mest mat” - 15-åringars uppfattningar av undervisning om arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Begreppet jämställdhet har länge varit en del av skolans och hem- och konsumentkunskapens (HKK) läroplan. I HKK ska eleverna få lära sig hur man delar upp arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv. Det har ... -
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser ... -
”Det mesta är ju jättebra”. Hem- och konsumentkunskapslärares åsikter om food literacy i undervisningen.
(2018)Food literacy utvecklades i Australien för att öka kunskapen till mat och därmed minska den ohälsosamma livsstilen. Begreppet innehåller tre perspektiv: kunskaper, färdigheter och förmågor och under dessa tre perspektiv ... -
Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.
(2018)Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias bild av kroppsideal påverkar barn och ... -
Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
(2020)Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning ... -
Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.
(2018)Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning. Tidigare forskning inom ämnet visar att ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Hälsa ur ett elevperspektiv. Uppfattningar och erfarenheter av undervisning om hälsa i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Det holistiska och dynamiska begreppet hälsa diskuteras ofta i medier av olika slag och är dessutom ett centralt perspektiv i ämnet hem- och konsumentkunskap (HKK). HKK ska ge elever möjlighet att utveckla flera viktiga ... -
“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2018)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt de påverkas av dess flöden. Funderingar ... -
”Hur jag än försöker trolla, så får jag inte riktigt till det.” En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap.
(2019)Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. Den formativa bedömningen har blivit alltmer ... -
“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.
(2022)Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare ... -
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ... -
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa
(2018)Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana begränsningar ska delta i den ordinarie ... -
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ...