De grundläggande psykologiska behoven. En kvalitativ studie om hur behöriga lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att främja motivation
Abstract
Enligt forskaren Peter Åström (2017) bör ämnet idrott och hälsa utvecklas och kvalitetssäkras. En av orsakerna till denna uppfattning är bland annat för att nå de barn och ungdomar som inte alls, eller i begränsad utsträckning, är idrottsaktiva (Åström, 2017). Dessutom klargör Skolinspektionens (2018) senaste observation att en femtedel av eleverna på högstadiet inte deltar regelbundet i ämnet idrott och hälsa. Baserat på författarnas systematiska forskningsöversikt “Elevers motivation i skilda undervisningsklimat". En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa” (Al Housaini & Bengtsson, 2021) förekommer en förförståelse kring hur man med hjälp av de grundläggande psykologiska behoven kan komma att motivera elever och på så sätt inkludera de barn och ungdomar som inte är idrottsaktiva samt motverka Skolinspektionens (2018) oroande observationer. Syftet med denna studie var således att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar för att uppfylla elevernas grundläggande psykologiska behov kopplat till motivation. Lärarna som ingick i studien selekterades genom ett bekvämlighetsurval. Nio operativa idrott och hälsalärare intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide. Därefter analyserades det insamlade materialet i en tematisk analys. Resultatet som framkom i denna studie är att lärare inom ämnet idrott och hälsa tar hänsyn till att uppfylla de grundläggande psykologiska behoven. Dock är det evident att lärare inom ämnet idrott och hälsa prioriterar tillhörighet före autonomi och kompetens.
Other description
Kurs: LGID2A. Ämneslärarprogrammet, Idrott och hälsa
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Al Housaini, Beshar-Jamal
Bengtsson, Linus
Keywords
självbestämmandeteorin
grundläggande psykologiska behoven
motivation
undervisningsorganisation
lärare
Publication type
other
Language
swe