Hem och konsumentkunskap för en hållbar framtid
En studie gällande elevers uppfattning av undervisningen om hållbar utveckling inom ämnet hem och konsumentkunskap
Abstract
Hållbar utveckling är att nuvarande generationer ska kunna tillgodose sina behov utan att
riskera framtida generationers möjligheter att kunna uppfylla sina behov. Den svenska
skolan genomsyras av hållbar utveckling genom sina läroplaner. Ämnet hem och
konsumentkunskap lyfts fram som ett ämne som lämpar sig extra väl för att undervisa om och
lyfta fram hållbar utveckling. I ämnet får eleverna kunskap och verktyg för att kunna bidra till
ett mer hållbart samhälle. Studiens syfte var att beskriva elevers uppfattningar om hållbar
utveckling och undervisningen om hållbar utveckling. Undersökningen skedde genom en
kvantitativ webbenkät som 116 elever svarade på.
Resultatet visade på att tjejer tycker hållbar utveckling är viktigare än killar. Det visade även
på att tjejer är mer villiga att lära om hållbar utveckling. Resultatet visade även på att elever
upplever att de saknar undervisning om vissa delar av ämnet såsom privatekonomi och
jämställdhet medan de upplever att de undervisas mycket om matlagning. Det visar att även
om att ämnet blivit mer komplext i läroplaner och kursplaner så betyder det inte att det har
fått genomslag i själva undervisningen ute i klassrummen.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Simonsson, Andreas
Keywords
elevperspektiv
hållbar utveckling
uppfattningar
Publication type
other
Language
swe