• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning

Abstract
Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat, men forskning visar att det fortfarande är aktuellt och betydelsefullt. En del av skolans uppdrag är att främja jämställdhet. I ämnet hem- och konsumentkunskap ska elever få reflektera över jämställdhetsfrågor i undervisningen och i hemmet, samt hur kvinnor och män kan påverkas av ojämställda strukturer. Problemområdet grundar sig i en uppfattning om att jämställdhetsperspektiv inte inkluderas tillräckligt i HKK-undervisningen. Därmed syftar vi till att utforska hur HKK-lärares jämställdhetsundervisning ser ut, utifrån deras kunskaper, arbetssätt samt hinder och möjligheter att inkludera perspektivet. För att utforska detta har en kvalitativ ansats använts i form av intervjuer med lärare i HKK. Resultatet visar att alla informanter anser att det är en självklarhet att inkludera jämställdhet men att det inte alltid verkar vara synligt för elever. Ett hinder som presenteras i resultatet är elevers bakgrund, där de kan få med sig normer och attityder hemifrån som ibland kan motstrida undervisningens värderingar. Vidare påvisas elevers intresse vara en möjlighet för jämställdhetsfrågor som skulle kunna nyttjas. En slutsats synliggör att informanterna behöver fördjupad kunskap för att kunna utmana ojämställdhet. En annan viktig slutsats visar att perspektivet ibland bortprioriteras i undervisningen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/76665
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (548.0Kb)
Date
2023
Author
Jakobsson, Emma
Olsson, Ella
Keywords
arbetsfördelning
hem- och konsumentkunskap
jämställdhet
lärarperspektiv
normer
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV