“För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning
Abstract
Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största
delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat,
men forskning visar att det fortfarande är aktuellt och betydelsefullt. En del av skolans
uppdrag är att främja jämställdhet. I ämnet hem- och konsumentkunskap ska elever få
reflektera över jämställdhetsfrågor i undervisningen och i hemmet, samt hur kvinnor och män
kan påverkas av ojämställda strukturer. Problemområdet grundar sig i en uppfattning om att
jämställdhetsperspektiv inte inkluderas tillräckligt i HKK-undervisningen. Därmed syftar vi
till att utforska hur HKK-lärares jämställdhetsundervisning ser ut, utifrån deras kunskaper,
arbetssätt samt hinder och möjligheter att inkludera perspektivet. För att utforska detta har en
kvalitativ ansats använts i form av intervjuer med lärare i HKK. Resultatet visar att alla
informanter anser att det är en självklarhet att inkludera jämställdhet men att det inte alltid
verkar vara synligt för elever. Ett hinder som presenteras i resultatet är elevers bakgrund, där
de kan få med sig normer och attityder hemifrån som ibland kan motstrida undervisningens
värderingar. Vidare påvisas elevers intresse vara en möjlighet för jämställdhetsfrågor som
skulle kunna nyttjas. En slutsats synliggör att informanterna behöver fördjupad kunskap för
att kunna utmana ojämställdhet. En annan viktig slutsats visar att perspektivet ibland
bortprioriteras i undervisningen.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Jakobsson, Emma
Olsson, Ella
Keywords
arbetsfördelning
hem- och konsumentkunskap
jämställdhet
lärarperspektiv
normer
Publication type
other
Language
swe