Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning
Abstract
Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en
bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar.
Formativ bedömning kännetecknas som en bedömning för lärande, och består av att lärare
utformar framåtsyftande återkoppling till elever för att stärka deras lärande. Bedömningens
syfte är att hjälpa eleverna utveckla sig själva och ta ansvar över sitt eget lärande. Denna studies
syfte har varit att intervjua verksamma lärare inom hem- och konsumentkunskap om deras
uppfattningar av formativ bedömning i praktiken. Studien är en kvalitativ intervjustudie, där
sju lärare deltagit, och resultatet visar att det råder positiva uppfattningar om
bedömningsmetoden bland lärarna, men att det finns varierade förståelser av vad formativ
bedömning innebär. Resultatet visar att tidsbrist anses vara det största hindret som hämmar
lärares användning av formativ bedömning, i synnerhet inom hem- och konsumentkunskap vars
undervisningstimmar redan är begränsade. Slutsatsen är att formativ bedömning ses som en
användbar bedömningsmetod, men att mer tid och kunskap är förutsättningar som behövs för
en mer framgångsrik användning av det i undervisningen.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Aho, Hanna
Vestlund, Sanna
Keywords
Formativ bedömning
hem- och konsumentkunskap
lärare
Publication type
other
Language
swe