• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning

Abstract
Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en bedömning för lärande, och består av att lärare utformar framåtsyftande återkoppling till elever för att stärka deras lärande. Bedömningens syfte är att hjälpa eleverna utveckla sig själva och ta ansvar över sitt eget lärande. Denna studies syfte har varit att intervjua verksamma lärare inom hem- och konsumentkunskap om deras uppfattningar av formativ bedömning i praktiken. Studien är en kvalitativ intervjustudie, där sju lärare deltagit, och resultatet visar att det råder positiva uppfattningar om bedömningsmetoden bland lärarna, men att det finns varierade förståelser av vad formativ bedömning innebär. Resultatet visar att tidsbrist anses vara det största hindret som hämmar lärares användning av formativ bedömning, i synnerhet inom hem- och konsumentkunskap vars undervisningstimmar redan är begränsade. Slutsatsen är att formativ bedömning ses som en användbar bedömningsmetod, men att mer tid och kunskap är förutsättningar som behövs för en mer framgångsrik användning av det i undervisningen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75030
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (840.5Kb)
Date
2023
Author
Aho, Hanna
Vestlund, Sanna
Keywords
Formativ bedömning
hem- och konsumentkunskap
lärare
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV