Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa
Abstract
I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort
ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar
förespråkas inom ämnet ett tävlingsinriktat förhållningssätt vilket leder till en försvagad
motivation. I detta arbete framställs en undersökning med avstamp i motivationsstrategierna
Självbestämmandeteorin och Målorienteringsteorin. Med hjälp av dessa metoder granskas de
grundläggande psykologiska behoven i relation till motivationen samt jämföranden mellan
olika typer av undervisningsklimat. Det framläggs att ett undervisningsklimat som är
uppgiftsorienterat i större utsträckning ökar elevers motivation och deltagande i ämnet
jämfört med ett tävlingsinriktat egocentrerat undervisningsklimat. Vidare så betonar
Självbestämmandeteorin vikten av att sätta de grundläggande psykologiska behoven i fokus
för att skapa motivation. Därav bör framtida undervisning utgå ifrån ett förhållningssätt som
främjar de grundläggande psykologiska behoven inom ett uppgiftsorienterat klimat. Framtida
forskning bör såvida vidga och ta elevens perspektiv i hänsyn.
Collections
View/ Open
Date
2021Author
Al Housaini, Beshar-Jamal
Bengtsson, Linus
Keywords
Physical education
achievement goal theory
self determination theory
climate
motivation
Language
swe