Hem- och konsumentkunskapsundervisning i ett flerspråkigt klassrum. En forskningsöversikt med utgångspunkt i andraspråksperspektiv
Abstract
Ges andraspråkselever en likvärdig utbildning i hem- och konsumentkunskapssalarna? Då vi har en stor andel flerspråkiga elever i grundskolan så kommer HKK-läraren möta många av dem. Vilka strategier och faktorer används i mötet med dessa elever för att skapa en bättre lärandemiljö? Med denna studie ville vi bidra med att lärare får ökad kunskap kring språkets betydelse och hur den enskilda läraren kan främja de flerspråkiga elevernas kunskap- och språkutveckling. Den här forskningsöversikten innehåller vetenskapliga artiklar och doktorsavhandlingar som granskats och sammanställts och utgör resultatet. Resultatet visar att lärare aktivt behöver arbeta med flerspråkiga elevers språkutveckling samt de didaktiska val läraren kan göra för att främja detta. Slutsatsen gynnades ut i att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.
Other description
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Banner, Lovisa
Tahvanainen, Anna
Keywords
andraspråk
flerspråkighet
translanguaging
ämnesspråk
Publication type
other
Language
swe