Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Title
Now showing items 18-37 of 44
-
Hälsa ur ett elevperspektiv. Uppfattningar och erfarenheter av undervisning om hälsa i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Det holistiska och dynamiska begreppet hälsa diskuteras ofta i medier av olika slag och är dessutom ett centralt perspektiv i ämnet hem- och konsumentkunskap (HKK). HKK ska ge elever möjlighet att utveckla flera viktiga ... -
“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2018)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt de påverkas av dess flöden. Funderingar ... -
”Hur jag än försöker trolla, så får jag inte riktigt till det.” En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap.
(2019)Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. Den formativa bedömningen har blivit alltmer ... -
“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.
(2022)Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare ... -
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ... -
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa
(2018)Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana begränsningar ska delta i den ordinarie ... -
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ... -
Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.
(2021)Kostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock ... -
Kroppsideal i sociala medier och i ämnet idrott och hälsa - En kvalitativ intervjustudie utifrån gymnasielevers perspektiv.
(2022)Samhällets kroppsideal för hur människor bör se ut är bland annat präglat av de material som går att finna i sociala medier, vilket majoriteten av ungdomar använder sig utav dagligen. Ungdomar är den åldersgrupp som ... -
Kroppsideal på sociala medier - En forskningsöversikt kring påverkan på ungdomar och konsekvenser för undervisning.
(2022)Sociala medier har stor betydelse i ungdomars liv och det gör att ungdomar också exponeras för mängder av olika budskap kring kroppsideal. Ungdomar påverkas olika, av de ideal de möter och det medför att ungdomar blir ... -
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den funnits ute ... -
Läroplansvaliditet i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ studie om hur lärare synliggör kopplingen mellan styrdokument och undervisningspraktiker.
(2019)Skolans uppdrag sedan 1962 är att lära barn och ungdomar om det svenska samhällets demokratiska grund. I skolan idag är bedömning en stor del av den pedagogiska verksamheten och denna ska ha sin grund i kursplan, planering ... -
Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.
(2021)Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och ... -
Missnöje - En forskningsöversikt om kroppsideal och kroppsuppfattning hos ungdomar kopplat till ämnet Idrott och hälsa på grund- och gymnasieskola.
(2020)Ett problem i dagens samhälle är att unga människors kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen och sociala medier är en bidragande faktor till detta. Därför var det intressant att som idrottslärare ... -
Nu ska väl eleverna röra sig tillräckligt? En kvalitativ studie om utökningen av undervisningstimmar för Idrott och hälsa på grundskolan.
(2019)Barn och ungdomar rör sig i allt mindre utsträckning, och studier har visat på att många barn och ungdomar inte når upp till rekommenderade 60 minuter av fysisk aktivitet på minst måttlig nivå. Idrott och hälsa har ... -
Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan
(2019)Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt medvetna om hur fysisk aktivitet ... -
På elevernas planhalva. En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa.
(2019)I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön. Ytterst lite ... -
Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.
(2022)Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens ... -
Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.
(2020)Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om riskerna som finns med simundervisning, men också kunna ...