Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 213-232 of 237
-
Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan
(2011-04-14)Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har ... -
USING STORYTELLING TO CONVEY SCIENCE AMONG DEAF PUPILS IN GREECE A class intervention on learning the concepts of heat and thermal conductivity of materials
(2018-08-25)Purpose: The following study focused on whether deaf pupils perceive the concepts of heat and conductivity differently, and in particular more scientifically, before and after a new teaching method that uses storytelling ... -
Utbildning för kundmöten om mat och dryck. En enkätstudie om Systembolagets grundläggande dryckesutbildning i huvudsakligen digitaliserad form
(2022-10-27)Purpose: The aim of the study is to make research into the participants’ experience and ap praisal from the view of content and the pedagogical processes in a digitalized course context that lay the foundations of theoretical ... -
Vad är lek i förskolan? En studie om pedagogers syn på lekens roll i förskolan
(2013-10-17)Syfte: Syftet med mitt arbete är att studera förskollärares syn på lekens betydelse i förskoleverksamhet samt deras syn på vilka förutsättningar för lek som finns i förskolan. I detta studerar jag också några förskollärares ... -
Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning
(2020-01-07)Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdraget Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanlända eleverna positioneras i förhållande till ... -
Vad görs i förskolan för att utveckla barns kommunikativa förmåga?
(2018-10-23)Detta är en studie om förskolepersonals förhållningssätt till barn med nedsatt kommunikativ förmåga. Förskolans vardagsarbete observeras av personalen som kartlägger alla barn samt även enskilda barn. Detta för att genomföra ... -
VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal
(2021-11-08)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och ... -
Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.
(2023-07-04)Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. ... -
VARFÖR FINNS DET SÅ MÅNGA LEDIGA LÄRARTJÄNSTER? - En studie om lärares upplevelse av arbetsvardagen
(2018-02-27)Syfte Syftet med studien var att ur ett hälso- och meningsskapande perspektiv få förståelse för lärares livsvärld utifrån deras upplevelser som lärare i arbetsvardagen. Syftet var även att genom deras upplevelser och ... -
Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolan
(2012-10-29)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk ... -
Vem i hela världen kan man lita på? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800
(2012-08-15)Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete är att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjälp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas ... -
"Vi gör en insats för framtidens värld" - effekter av en systemteoretisk modell för skolutveckling vid åtta skolenheter i en kommun
(2012-08-15)Syfte: Studiens syfte är att identifiera framgångsfaktorer respektive hinder vid implementeringen av systemteoretiskt förhållningssätt ute i skolors verksamheter samt hur detta kommer till uttryck i det fortsatta arbetet ... -
”Vi må skynde oss langsomt” - Et aksjonsforskningsarbeid om å utvikle lærende møter
(2016-10-26)Syfte: Dette studiet handler om et utviklingsarbeid der lærende møter er tema. Politiske føringer og kommunale retningslinjer ligger til grunn for det arbeidet som skal gjøres i faggruppe norsk på en skole. Intensjonen er ... -
Vilka är de andra? SFI-deltagares konstruktioner av vi och de andra
(2012-09-19)Inledning: Såväl politiker, som media och många andra kritiserar undervisningen av svenska för invandrare (SFI) kraftigt, det diskuteras att invandrarna inte lär sig svenska i önskvärd omfattning och integrationen av de ... -
Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola
(2016-05-04)Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga ... -
Vurdering for læring. Et aksjonsforskningsprosjekt
(2016-11-11)Formål: Dette aksjonsforskningsstudiet har undersøkt hvordan bruken av halvårsvurderinger i undervisningen kan fremme vurdering for læring. Dette er gjort gjennom problemstillingen: Hvordan kan lærernes systematiske ... -
Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning
(2022-10-19)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och ... -
Ways of conceptualizing complex systems. A phenomenographic study of upper secondary school students' systems thinking in the context of the Haber process
(2014-03-24)The question “How do students in an upper secondary school conceptualize complex systems?” was asked. A phenomenographic study was carried out to identify the ways in which this is experienced by the students. The analysis ... -
What is possible to learn? A study of learners´perspectives of a novel technology, MIROR Body Gesture
(2014-11-27)Aim: Previous research within the Musical Interaction Relying On Reflection (MIROR) project has underestimated children’s own voices when investigating learning enhancing music technology. This study uncovers six young ... -
“Where here are you”: Overcoming mobility by location formulation
(2014-12-03)Aim: To explore mobile communication through location formulation Theory: sociocultural theory Method: mobile data collection and conversation analysis